© Juri Hiensch

Doelgroepen

Om bezoekers succesvol te verleiden tot een bezoek aan Nederland, is het belangrijk te weten met wat voor soort mensen we te maken hebben. Deze informatie halen wij onder meer uit de zogenoemde segmentatiemodellen van marktonderzoekbureau Motivaction. Hiermee kunnen wij de doelgroepen bepalen waar wij ons op richten in de positionering, bestemmingsontwikkeling en marketing van Nederland.

Segmentatiemodel buurlanden

Voor consumentenbewerking in onze buurlanden richten wij ons op de regio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen in Duitsland en Vlaanderen in België. Hiervoor gebruiken wij het Mentality-model. Dit deelt consumenten in op basis van socio-demografische kenmerken, levensstijlen en reisbehoeften. Er zijn vijf doelgroepen, die we beschrijven aan de hand van fictieve personen:

Michael (Achiever)

Michael houdt van fitness, windsurfen, uitgaan en dance-events. Hij woont in een nieuwbouwwijk dichtbij de stad en rijdt een trendy en sportieve auto. Lees verder.

Mary (Traditional)

Mary is getrouwd en werkt parttime zodat ze genoeg tijd heeft voor haar hobby’s puzzelen en wandelen. Lees verder.

Paul (Upper-class)

Paul houdt van tennis, klassieke muziek en uiteten gaan. Hij gaat graag op een citytrip en verblijft dan in een luxe hotel. Lees verder.

Nora (Postmodern)

Nora is freelance journaliste en woont in het historische centrum van de stad. Ze houdt van koken, fotografie en gaat op culturele vakanties. Lees verder.

Peter (Mainstream)

Peter heeft een gezin met twee kinderen en woont in een middelgrote plaats. Hij gaat één keer per jaar op een lange strandvakantie. Lees verder.

Wereldwijd segmentatiemodel


Om bezoekers wereldwijd te bereiken, hanteren we het Glocalities-model van Motivaction. Dit deelt consumenten in op basis van waarden uit het dagelijkse leven en reisbehoeften, rekening houdend met culturele verschillen tussen landen. Twee segmenten uit dit model zijn voor ons land met name interessant: de Achievers en de Creatives. Hierop baseerden we twee doelgroepen:

Independent Explorer (Creatives)

Independent Explorers gaan graag op vakantie naar het buitenland, waar ze op zoek gaan naar de lokale cultuur en unieke ervaringen. Lees verder.

Quality Seeker (Achievers)

Quality Seekers houden van genieten in stijl. Een vakantie van goede kwaliteit, met service en een speciale behandeling, mag daarom best wat kosten. Lees verder.