Nederland overal aantrekkelijk
Om Nederland aantrekkelijk en leefbaar te houden, werken we aan een gezonde balans tussen bezoekers, bewoners en bestemmingen. Op sommige momenten is het op bepaalde plekken te druk, terwijl andere gebieden juist graag meer bezoekers verwelkomen. Daarom richten we ons op de gewenste bezoeker, op de gewenste plek, op het gewenste moment. Door de groeiende bezoekersstroom bezoekers beter te spreiden in tijd en ruimte, vergroten we de positieve impact van bezoek. Zo draagt bezoek positief bij aan maatschappelijke uitdagingen, zoals het behoud van cultureel erfgoed en voorzieningen in landelijk gebied.
Binnen dit thema gaan we verder in op onze activiteiten op het gebied van bestemmingsmanagement, bestemmingsontwikkeling, campagnes en travel trade.
Uitgelicht: publicaties en campagnes
Leidraad Bestemmingsmanagement
Ontdek hoe je met het zevenstappenmodel effectief werkt aan een toekomstbestendige bestemming.
Slowlands op Holland.com
Een campagne gericht op spreiding van bezoek in tijd en ruimte door slow reizen te stimuleren.
Agrotoerisme
Agrotoerisme is bij bezoekers in opkomst en ook de maatschappelijke opgaven bieden kansen voor de ontwikkeling van regio’s en gebieden in Nederland. Vanuit onze sector zien wij ook kansen om een bijdrage te leveren aan het nevenverdienmodel van agrariërs.
Bestemmingsmanagement
Om de doelstellingen van Perspectief 2030 te realiseren en iedereen te laten profiteren van toerisme, hebben we integraal beleid nodig voor toerisme en recreatie. NBTC ondersteunt overheden daarbij met expertise, data en inzichten. Zo zorgen we er samen voor dat bezoek waarde toevoegt aan de lokale gemeenschap.
Impact meten en de kennis om bij te sturen
De draagkracht van hotspots Giethoorn, Zaanse Schans en Kinderdijk
Kun je toeristische draagkracht zichtbaar maken en de groei begrenzen? Een onderzoek naar drie hotspots in Nederland.
Impact van riviercruises op West-Friesland
Een onderzoek naar impact en kansen, met inzichten voor beleidsmakers en ondernemers.
Bestemmingsontwikkeling
Een goede spreiding van bezoekers begint bij het (door)ontwikkelen van relevant, aantrekkelijk en leefbaar aanbod op de minder bekende plekken. NBTC ondersteunt het gastvrijheidsdomein met kennisoverdracht en innovaties, zodat het aanbod beter aansluit bij de wensen van de bezoeker én de behoeften van de bestemming. Met meer diversiteit in toeristische producten worden bezoekers verleid om ook andere plaatsen en regio’s te ontdekken.
Consumentencampagnes
Met consumentencampagnes in de focusmarkten België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk richten we ons op de gewenste bezoekers. Daarnaast houden we oog voor binnenlands toerisme en zakelijk bezoek. Op basis van data en inzichten sturen we continue bij, zodat we doelgroepen bereiken die zich goed verspreiden in tijd en ruimte.
Naast consumentenmarketing werken we ook nauw samen met nationale en internationale organisaties in de reissector. Via de travel trade brengen we Nederland actief onder de aandacht; we informeren en inspireren touroperators en stimuleren strategische samenwerkingen tussen partijen. Zo zorgen we ervoor dat waardevolle bezoekers Nederland ontdekken – verspreid over het jaar én over verschillende plekken.
Aftermovie Travel Trade Event