
Internationale concurrentiepositie
Een sterke internationale positie is belangrijk om Nederland aantrekkelijk te houden voor toeristen, zakelijke bezoekers en mensen die kennis delen. Maar ook om bedrijven, talent en investeringen aan te trekken. Onze kernmarkten – België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten – zijn niet alleen belangrijk voor toeristisch en zakelijk bezoek. Het zijn ook landen waar Nederland het meest naartoe exporteert, waar de meeste buitenlandse investeringen vandaan komen, waar veel multinationals gevestigd zijn én waar veel internationaal talent vandaan komt.
Uitgelicht: activiteiten en campagnes
Herkenbaarheid en betekenisvol bezoek
Internationale branding onder de naam ‘Visit NL’ zorgt voor herkenbaarheid en versterkt onze positie in het buitenland. Dit doen we via eigen kanalen, media-aandacht en betaalde campagnes (owned, earned en paid media) én door samen te werken met andere NL-brand partners, onder andere op New Dutch. Voor toeristisch bezoek wordt Nederland vooral gepositioneerd rond drie herkenbare thema’s: Water, Fietsen en New Dutch. Voor zakelijke bezoekers ligt de nadruk op congressen en evenementen die kunnen bijdragen aan het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid (MTI) en de Nationale Technologie Strategie. Zo laat Nederland zich zien als een waardevolle internationale partner op het gebied van kennis en samenwerking, en trekken we betekenisvol (zakelijk) bezoek aan.
NBTC werkt samen met partners aan de internationale positionering van Nederland. Dat doen we met een herkenbare NL-branding, gebaseerd op de kernkwaliteiten van ons land: open, inventive en inclusive. Voor het gastvrijheidsdomein betekent dit dat we Nederland positioneren als een aantrekkelijke toeristische én zakelijke bestemming. Hiermee laten we zien dat ons land een waardevolle internationale partner is op het gebied van kennis en samenwerking.

Als onderdeel van de NL Brand zet de New Dutch-beweging de Nederlandse innovatiekracht op de kaart. Een inspirerend initiatief waarin steden en regio’s, overheden en bedrijven samen optrekken. New Dutch is behalve een mentaliteit ook een platform dat opvallende initiatieven bundelt en coördineert. NBTC maakt actief deel van uit van het netwerk en deelt de verhalen over design, architectuur en verduurzaming voor zowel een zakelijk als toeristisch publiek.

Zakelijke bijeenkomsten
Nederland is een aantrekkelijke bestemming voor internationale zakelijke bijeenkomsten en congressen. Van dynamische steden tot innovatieve campussen: samen met onze partners positioneren we het veelzijdige Nederland op de internationale congres- en vergadermarkt. Een van de speerpunten is het aantrekken van congressen en zakelijke events die aansluiten bij de thema’s van het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid (MTI). Zo verbinden we kennis, innovatie én maatschappelijke impact.

Marketing van bestemming Nederland
Voor internationale toeristische bezoekers presenteren we ons land vooral rond drie herkenbare en onderscheidende thema’s: Water, Fietsen en New Dutch. We versterken het imago van Nederland in het buitenland via onze eigen kanalen (owned), media-aandacht (earned) en betaalde campagnes (paid).
