
Marketing & branding
In deze kennisbank delen we graag onze kennis en inzichten over marketing en branding. Of het nu gaat om de laatste trends op het gebied van digital marketing of een overzicht van het medialandschap in onze kernmarkten.
Toolkits en whitepapers

Leidraad Bestemmingsmanagement
Ontdek hoe je met het zevenstappenmodel effectief werkt aan een toekomstbestendige bestemming.

Inzichten in treinreizen naar Nederland
Onderzoek naar de motieven, drempels en kansen rondom internationaal treinreizen naar Nederland in vier belangrijke herkomstmarkten.

De CO2-impact van binnenlandse vakanties
Een analyse van verschillende uitstootcijfers; per bezoeker, per provincie en meer.

Analyse regionalisering toerismedata
In deze publicatie lees je waarom verdere regionalisering van toerismedata nog niet voldoende betrouwbaar is.

External Analysis: digitale transformatie in toerisme
Laat je inspireren door voorbeelden van digitale transformatie in de gastvrijheidssector wereldwijd.

Hoe bezoek bijdraagt aan bewonersprofijt
Een publicatie over de meerwaarde van toerisme voor de bewoners op een bestemming. Met inspirerende praktijkvoorbeelden.

Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt
Een praktische tool voor beleidsmakers! Bekijk voorbeelden en tips en kies de juiste meetmethode.

Impact van riviercruises op West-Friesland
Een onderzoek naar impact en kansen, met inzichten voor beleidsmakers en ondernemers.

De binnenlandse markt in beeld
Ontdek data en inzichten over binnenlands bezoek aan Nederland.

Uitkomsten digitaliseringsmonitor 2024
Bekijk de belangrijkste resultaten uit de eerste editie van onze jaarlijkse digitaliseringsmonitor.

Jaarlijkse Forecast: verwachting verblijfstoerisme
Actuele prognoses over binnenlands en internationaal verblijfstoerisme.

De Vakantie Sentiment Monitor: inzicht in vakantieplannen
De VSM geeft een aantal keer per jaar een update van de vakantievoorkeuren op de buitenlandse en binnenlandse markt.

‘Bestendige bestemmingen’: het gesprek over klimaatadaptatie aanjagen
Klimaatverandering beïnvloedt toerisme in Nederland. 'Bestendige bestemmingen' biedt scenario’s en inzichten voor samenwerking in Zeeland, Amsterdam en Limburg om klimaatuitdagingen aan te pakken.

Trendpublicatie 2025: Inzicht in de toekomst van toerisme
Deze publicatie biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers en bedrijven.

Inzichten in imago van Nederland
Hoe wordt Nederland gezien? Ontdek het imago en internationale positie van Nederland.

Toeristische data op COROP-niveau
Toeristische data over gasten en overnachtingen: wat zijn de regionale inzichten en verschillen?

Cijfers internationale bezoekers Nederland
Inzicht in data en trends van inkomend toerisme en de positie van Nederland in Noordwest-Europa.

Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector
Bekijk de nieuwste cijfers en ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in Nederlandse gastvrijheidssector 2023

Inzichten in het vakantiegedrag van Nederlanders
Bekijk de nieuwste cijfers en ontwikkelingen rondom het vakantiegedrag van Nederlanders in 2023

Kerncijfers Gastvrijheidseconomie
Wat zijn de meest actuele trends en ontwikkelingen in de Nederlandse gastvrijheidssector?

Geactualiseerde verwachting verblijfstoerisme in 2024
Benieuwd naar de laatste trends in het verblijfstoerisme? Bekijk de nieuwe cijfers voor 2024.

Digitale expeditie: een landelijke visie
De landelijke visie vormt het startschot om het gastvrijheidsdomein te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Travel Trade Scan Duitsland
Alles wat je wilt weten over het boekings- en reisgedrag van de Duitse bezoekers aan Nederland.

Travel Trade Scan België
Wie zijn de Belgische bezoekers, wat zijn hun voorkeuren en bestedingen, hoe ziet de markt eruit?

Travel Trade Scan Verenigd Koninkrijk
'Shoulder seasoners' en river cruises. Ontdek de trends in de UK markt en leer de avontuurlijke Brit beter kennen.
Particuliere verhuur via online platformen
2 september 2024Wil je weten hoe het aantal gastovernachtingen in particuliere verhuur zich in Nederland ontwikkelt? Ben je benieuwd wat de verhouding binnenlandse enbuitenlandse gasten hierbij is? En ben je op zoek naar de particuliere verhuurcijfers van provincies en steden in Nederland?

Handreiking Bezoekersmanagement
De Handreiking Bezoekersmanagement biedt inzicht in drijfveren van bezoekers, maar ook een aanpak om drukte te managen.

Zakelijk ontmoeten in Nederland
Van events tot internationale congressen, waarom Nederland een toplocatie is voor zakelijke bijeenkomsten.

Key Insights China
Actuele inzichten over zoek- en boekgedrag, vervoer- en verblijfsinformatie, bestedingen en motivaties.

Key Insights Verenigde Staten
Actuele inzichten over zoek- en boekgedrag, vervoer- en verblijfsinformatie, bestedingen en motivaties.

Key Insights Frankrijk
Actuele inzichten over zoek- en boekgedrag, vervoer- en verblijfsinformatie, bestedingen en motivaties.

De CO2-impact van internationaal bezoek
Inzicht en kennis over bezoek helpen om betere keuzes maken en negatieve impact te verkleinen.

Nederland 8e ter wereld in ICCA-ranking
Op de 8e plek in de wereldwijde ICCA-ranking, een belangrijke graadmeter voor zakelijke bestemmingen.

Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Het Nederlands Vrijetijdsonderzoek geeft een compleet beeld van favoriete activiteiten, leefstijlen en veel meer.

Toeristische druk op regionaal niveau
Hoe bezoekers een bestemming beïnvloeden: cijfers over dichtheid en intensiteit van toerisme in kaart gebracht.
Key Insights Duitsland
1 maart 2024Actuele inzichten over zoek- en boekgedrag, vervoer- en verblijfsinformatie, bestedingen en motivaties.

Key Insights België
Interesse in de Belgische reismarkt? Dan is kennis over deze markt en de Belgische bezoeker essentieel. In onze Key Insights tref je een beknopt overzicht aan van trends & ontwikkelingen.

Key Insights Verenigd Koninkrijk
Interesse in de Britse reismarkt? De Key Insights Verenigd Koninkrijk geeft je actuele en relevante inzichten over de Britse bezoeker.

Verwachting verblijfstoerisme 2024
Toelichting Verblijfstoerisme in Nederland in 2022 en 2023.

Kansrijke transities: strategie voor 2024–2027
NBTC deelt strategie voor 2024–2027 met 7 opgaven voor maximale impact in toerisme.

Nederland heeft een goed klimaat voor evenementen en congressen
Nederland staat op de achtste plaats van de ICCA-ranglijst. Een hoge plek voor een relatief klein land. Maar ook andere type internationale congressen vinden Nederland als locatie aantrekkelijk. Eric Bakermans vertelt over het Nederlandse klimaat voor evenementen en congressen.

De potentie van plattelandsvakanties in Nederland
Op vakantie bij de boer of in het landelijk gebied? Conclusie: er liggen volop kansen voor toerisme.

Travel Trade Scan China
Wat wil de Chinese bezoeker, wat zijn de trends en kansen in de groeiende Chinese reisindustrie?

Blik op de Europese Meeting & Convention markt
Blik op de Europese Meeting & Convention markt is een vierdelig onderzoek naar kansen en bedreigingen op de Europese zakelijke markt.

Fietsonderzoek in kernmarkten
Nederland fietsland! Sinds jaar en dag doen Nederlanders alles op de fiets, maar ook bezoekers pakken regelmatig onze geliefde tweewieler. Om meer inzicht te krijgen in het fietsgedrag van vakantiegangers uit onze belangrijke kernmarkten deden wij een onderzoek. Met de resultaten kan er beter worden ingespeeld op het fietsgedrag en hopen we deze duurzame manier van vervoer nog meer te stimuleren. Bekijk de resultaten in onze infographic.

‘Drenthe staat als fietsprovincie stevig op de kaart’
Afgelopen zomer legde Henk Brink, gedeputeerde voor provincie Drenthe, het stokje neer. Twaalf jaar lang was hij gedeputeerde, eerst voor Mobiliteit en vervolgens voor Vrijetijdseconomie. Drenthe staat er volgens hem als bestemming goed voor. Hij praat met NBTC over het aantrekken van toerisme, extra voorzieningen die hierdoor kunnen bestaan en de maatschappelijke kansen die de toename van bezoek creëert voor Drenthe.

Streekproducten
Agrotoerisme is bij bezoekers in opkomst en ook de maatschappelijke opgaven bieden kansen voor de ontwikkeling van regio’s en gebieden in Nederland. Vanuit onze sector zien wij ook kansen om een bijdrage te leveren aan het nevenverdienmodel van agrariërs.

Quickscan Culinair Nederland
Een quickscan met als doel helpen bij het opstellen van het strategisch marketingplan voor de internationale marktbewerking van de Dutch Food & Cuisine verhaallijn door een beter beeld van de vraagzijde te schetsen. In dit document worden de cijfers met betrekking tot Dutch Food & Cuisine die er nu zijn op een rij gezet.

Agrotoerisme
Agrotoerisme is bij bezoekers in opkomst en ook de maatschappelijke opgaven bieden kansen voor de ontwikkeling van regio’s en gebieden in Nederland. Vanuit onze sector zien wij ook kansen om een bijdrage te leveren aan het nevenverdienmodel van agrariërs.

Agenda Natuurinclusief
Een duurzaam beleefbaar landschap is een aantrekkelijk landschap voor bewoners en bezoekers, waarmee men zich verbonden voelt.
Medialandschappen in onze kernmarkten
Nieuwsberichten

Nieuw onderzoek naar treinreizen
Nieuw onderzoek naar de motieven, drempels en kansen rondom internationaal treinreizen naar Nederland.

NBTC en BUas presenteren CO2-cijfers binnenlands verblijfstoerisme
Naast CO2-cijfers over internationaal bezoek nu ook de cijfers over binnenlandse vakanties.

Regionale data onvoldoende betrouwbaar
Onderzoek binnen het DDL wijst uit dat de huidige SLA-dataset niet geschikt is om te publiceren op regionaal of gemeenteniveau.

Nieuwe wegwijzer helpt bij meten van bewonersprofijt toerisme
Een nieuwe publicatie van NBTC en CELTH brengt meetmethodes voor bewonersprofijt in kaart.
Stagiair Corporate Communicatie
24 februari 2025NBTC is op zoek naar een enthousiaste stagiair voor team Corporate Affairs. Kom jij bij ons stage lopen?

61 miljoen verblijfsgasten in 2035
Forecast 2035 brengt verwachte groei in verblijfstoerisme in kaart, van lokaal tot internationaal.

NBTC verwacht lichte groei in verblijfstoerisme in 2025
Onze tweejaarlijkse prognose biedt cijfers en trends voor binnenlands en inkomend verblijfstoerisme in Nederland.

Opening Innovatieplein ‘Land of Future Food’ op Grüne Woche
Reis naar de toekomst van voedselsystemen op de Grüne Woche in Berlijn. Wij bundelden onze krachten met het ministerie van LVVN, de provincies om het innovatieplein ‘Land of Future Food’ op te zetten. Het gezamenlijke doel is landelijk Nederland onder de aandacht te brengen.

Vakantieplannen in 2025: Nederlanders nóg reislustiger en kijken kritisch naar vakantiekeuzes
88% van de Nederlanders plant een vakantie in 2025. Drukte en betaalbaarheid spelen een belangrijke rol.

Segmentatiemodel en bezoekersprofielen
Welke typen internationale bezoekers zijn er en hoe zien zij eruit? Een overzicht van onze doelgroepen, gebaseerd op het Glocalities-segmentatiemodel.

Jaaroverzicht: de hoogtepunten van 2024
In 2024 gebeurde er veel in de branche, maar ook bij NBTC zelf. In dit jaaroverzicht kijken we nog eens terug op alle gebeurtenissen met de grootste impact volgens onze collega's.

Onderzoek naar plattelandsvakanties verrijkt met inzichten over Leefstijlen
Aanvullende analyse over interesse in plattelandsvakanties per Leefstijl voor Vakantie en Vrije Tijd

Yvonne Nassar nieuwe algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
Yvonne Nassar treedt per januari aan als nieuwe algemeen directeur van NBTC.

Nederlandse gastvrijheidseconomie groeit door
Bekijk de nieuwste cijfers en ontwikkelingen van de gastvrijheidseconomie in Nederland in 2023

Groei Nederlands verblijfstoerisme in 2024 gematigd
Benieuwd naar de laatste trends in het verblijfstoerisme? Bekijk de nieuwe cijfers voor 2024.

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen
Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden.

Gastvrijheidsdomein aan de slag met digitalisering
Op 23 september 2024 is de 'Digitale expeditie' gelanceerd, een landelijke visie om de digitalisering van het gastvrijheidsdomein te versnellen. De lancering vindt plaats tijdens de Toerisme Top in Venlo.
Praktijkvoorbeeld: De traboules in Lyon
23 juli 2024De unieke ‘Cour/Traboule’-overeenkomst in Lyon biedt bezoekers toegang tot verborgen passages, terwijl de bewoners genieten van een beter onderhoud.

Ruim een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij vakantiekeuze
Van de Nederlanders heeft 56% een vakantie geboekt die in de komende 12 maanden gaat plaatsvinden. De maand juli is het populairst als vertrekmaand voor de eerstvolgende vakantie.
Nieuwe marktinzichten over de Franse, Amerikaanse en Chinese markt
25 juni 2024De Key Insights geven inzicht in trends en ontwikkelingen in reisgedrag en voorkeuren van bezoekers.
Jos Vranken vertrekt als algemeen directeur NBTC
13 juni 2024Per 1 oktober a.s. stopt Jos Vranken bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland
Met onze nieuwe publicatie ‘De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland’ onderzoekt NBTC de CO2-impact van buitenlandse bezoekers.

Ondanks stijgende prijzen en extreem weer heeft 90% van de Nederlanders vakantieplannen
Bijna alle Nederlanders (90%) hebben vakantieplannen voor de komende 12 maanden, met mei als favoriete maand. Stijgende prijzen, extreem weer en duurzaamheid spelen een rol bij hun keuzes.

Inzichten uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek
Het rapport met bevindingen uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek is gepubliceerd.

Veranderende verhoudingen: de verbinding herstellen
De Koplopergroep Bewonersprofijt werkt aan het herstellen van verbindingen met bewoners en het creëren van gelijkwaardige communicatie in de toerismesector.

Een positieve benadering van bezoek
De Koplopergroep omarmt een positieve benadering van toerisme en zet zich in voor een tegenoffensief tegen negatieve beeldvorming. Lees hoe zij de positieve waarde van recreatie en toerisme in Drenthe en Zeeland benadrukken.
Tourism Together
13 februari 2024Tourism Together verbindt bewoners, overheden en sector voor toekomstbestendig toerisme.

Update Kerncijfers Gastvrijheidseconomie
Ontdek de meest recente ontwikkelingen in de vernieuwde Kerncijfers Gastvrijheidseconomie 2023. Krijg inzicht in internationaal toerisme, bestedingen en populaire activiteiten - alles in één overzichtelijk document.

Groei verblijfstoerisme in Nederland zwakt af in 2024
In 2024 zwakt de groei van het verblijfstoerisme in Nederland wat af. Ontdek de verwachtingen, de verschuiving naar internationale bezoeken, en de bredere sociaal-maatschappelijke- en ecologische impact op onze bestemming. Exploreer het Staat van de Bestemming dashboard voor diepgaande inzichten.

Voedselsystemen van de toekomst - Grüne Woche
Reis naar de toekomst van voedselsystemen op de Grüne Woche in Berlijn. NBTC, de provincies en ministerie LNV verbinden agrarische pracht met bezoekerservaringen. Ontdek ons pop-up museum en het verhaal van het landelijk gebied. QR codes inspireren online verkenningen. Bezoek ons paviljoen en proef de toekomst van Nederlandse streekproducten.

Pas op de plaats voor vakanties in eigen land
Ontdek de nieuwste vakantietrends in Nederland volgens het recente onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). 85% van de Nederlanders heeft vakantieplannen voor 2024: lees hoe de reisintenties zijn veranderd en waarom minder mensen kiezen voor vakantie in eigen land. Van duurzaamheid tot vervoerskeuzes en de rol van kunstmatige intelligentie bij vakantie-inspiratie.
Stagiair voor ons kantoor in Duitsland
30 november 2023Ben je fan van Nederland? Dan hebben wij de juiste stage voor jou! Wij zoeken een stagiair(e) voor ons NBTC kantoor in Duitsland.

Terugblik kennissessie 10 november
Op vrijdag 10 november jl. kwamen managers, strategen en beleidsmedewerkers bijeen om van gedachten te wisselen over bestemmingsmanagement en bewonersprofijt. Voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel, dus bewonersprofijt kwam tijdens deze dag uitgebreid aan de orde. Hoe zorgen gemeenten ervoor dat bewoners een permanente plek krijgen in bestemmingsontwikkeling? Hoe maken we bewonersprofijt tastbaar? Lees het in dit verslag.
Onderzoek naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland
7 november 2023In september en oktober 2023 heeft NBTC een onderzoek uitgevoerd naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland onder Nederlanders, Vlamingen en Duitsers. De potentie is erg groot, onder alle onderzochte groepen. Lees er alles over!
Campagne zet Nederland als fietsland op de kaart met kunstmatige intelligentie
17 oktober 2023Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving.

Toenemende kans op extreem weer beïnvloedt vakantieplannen
De Vakantie Sentiment Monitor (ook wel: Internationale Vakantiemonitor) van oktober, gedeeld door NBTC. Voor het eerst is ook gekeken naar de invloed van het steeds extremere weer tijdens de (zomer)vakanties op de plannen voor de toekomst. Wat is er verder uit de meting gekomen? Lees snel verder!

Opnieuw forse groei toerisme in Nederland
Het inkomend verblijfsbezoek trekt verder aan. Dit jaar brengen naar verwachting ruim 20 miljoen internationale gasten een bezoek aan Nederland. Dat is een stijging van 30% ten opzichte van vorig jaar. Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie gaat blijft met ruim 29 miljoen stabiel. Dit blijkt uit de prognose van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). De aangescherpte verwachting wordt vandaag tijdens de Toerisme Top gepubliceerd.

Fietsonderzoek in kernmarkten
Nederland fietsland! Sinds jaar en dag doen Nederlanders alles op de fiets, maar ook bezoekers pakken regelmatig onze geliefde tweewieler. Om meer inzicht te krijgen in het fietsgedrag van vakantiegangers uit onze belangrijke kernmarkten deden wij een onderzoek. Met de resultaten kan er beter worden ingespeeld op het fietsgedrag en hopen we deze duurzame manier van vervoer nog meer te stimuleren. Bekijk de resultaten in onze infographic.

Nederland onverminderd populair bij onze buren
Deze zomervakantie en de maanden erna wint een vakantie (elders) in Europa het van Nederland. In tegenstelling tot afgelopen jaren toen we dankzij corona noodgedwongen wat dichterbij huis bleven, kiezen dit jaar minder mensen voor een vakantie in eigen land. Toch is er ook goed nieuws voor de bestemming Nederland. Doordat onze ooster- en zuiderburen ook minder op vakantie gaan in eigen land, blijft Nederland een populaire bestemming voor Duitsers en Belgen. Dit blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor die vandaag werd uitgebracht door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Internationaal bezoek in beeld
NBTC verzamelde gegevens over internationaal bezoek aan Nederland. Dit gebeurde in twee onderzoeken, Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID) en Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT). Deze onderzoeken geven samen een goed beeld van wie de bezoeker is en hoe die eraan bijdraagt dat ieder Nederlander profiteert van toerisme.

Erik Cornelissen toegetreden tot Raad van Toezicht NBTC
Erik Cornelissen toegetreden tot Raad van Toezicht NBTC
Hoe de Meetings & Conventions branche kan bijdragen aan verduurzaming van de sector
25 mei 2023Whitepaper door Eric Bakermans (NBTC) en Matthias Schultze (German Convention Bureau) over de duurzame transitie in de conventie- en eventbranche.

Unieke Van Gogh bijlage bij National Geographic
NBTC heeft in samenwerking met Hearst media, Marketing Drenthe, VisitBrabant, Van Gogh Brabant en Van Gogh Drenthe de afgelopen maanden gewerkt aan een unieke bijlage over Vincent van Gogh voor de titel National Geographic.

‘Onderzoek is dé basis voor verbinding’
In onze serie testimonials laten we onze stakeholders aan het woord over hoe zij de samenwerking met NBTC ervaren. De tweede in deze serie is een interview met Yvonne Cornax, werkzaam als marketingstrateeg bij Marketing Drenthe. Zij vertelt over haar ervaring met samenwerken in de Landelijke Data Alliantie (LDA).

Nederlanders nemen de komende maanden het vliegtuig voor de vakantie
Uit de nieuwste resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor blijkt dat Nederlanders in 2023 weer massaal op vakantie gaan. De vakantie intenties van begin dit jaar worden omgezet in concrete boekingen. Daarbij is Europa als bestemming de grote favoriet. Lees alle resultaten in de uitgebreide samenvatting.
Consument niet van plan te besparen op vakantie
11 januari 2023Herstel toerisme zet door in 2023. De internationale bezoeker droomt van langere vakanties en is vooralsnog niet van plan vakanties te schrappen in 2023, zo blijkt uit de resultaten van de Internationale Vakantiemonitor.

Hoe maak je balans op je bestemming inzichtelijk?
CELTH, CBS en NBTC deden onderzoek naar wat is precies balans, en hoe kun je het meten?
Viering 50 jaar UNESCO Werelderfgoed
16 november 2022Hoewel de bekendheid van Werelderfgoed onder Nederlanders is toegenomen, zijn het nog altijd vooral ouderen die Werelderfgoed-locaties bezoeken. Van de jeugd (14-17 jaar) geeft ruim een kwart aan niet geïnteresseerd te zijn in een bezoek aan een Nederlandse erfgoedlocatie en/of een Werelderfgoed-locatie in Nederland bezocht te hebben.

Startsein voor Het landelijke Van Gogh
Startsein gegeven voor Het Landelijke Van Gogh: een samenwerking om het erfgoed van Vincent van Gogh in Noord-Brabant en Drenthe te verbinden.