Bestemmingsontwikkeling
Om bezoek beter te kunnen spreiden in tijd en ruimte, is aantrekkelijk aanbod nodig. Juist in de minder bekende plaatsen en regio’s. Aanbod dat bezoekbaar, beleefbaar, bereikbaar en boekbaar is. Met een passend aanbod inspireren we bezoekers om Nederland ook op andere plekken en andere momenten te ontdekken. Zo voorkomen we drukte en overlast en versterken we de vitaliteit en leefbaarheid van bestemmingen.
Versterking en ontwikkeling van aanbod
We willen bezoekers verleiden om op andere momenten bekende plekken te bezoeken én hen inspireren om nieuwe plekken te ontdekken. Juist op minder bezochte bestemmingen kunnen bezoekers een bijdrage leveren aan maatschappelijke uitdagingen. Denk aan het herstel van de bezoekerseconomie, vitaliteit in het landelijk gebied, behoud van cultureel erfgoed of dynamische binnensteden. Vanuit die gedachte stimuleren we zowel de versterking van bestaand aanbod als de ontwikkeling van nieuw aanbod.
Versterk het agrotoeristisch aanbod, zoals boerderijverkoop, natuurexcursies of kleinschalig verblijf. Agrotoerisme geeft bezoekers meer begrip voor de herkomst van ons eten, is voor boeren een extra verdienmodel en voorzieningen blijven behouden voor bewoners. Zo werken we samen aan een vitaal landelijk gebied. Anouk van Eekelen, Manager Destination Development NBTC
Groeikansen voor zowel steden als regio's
Agrotoerisme
Agrotoerisme is bij bezoekers in opkomst en ook de maatschappelijke opgaven bieden kansen voor de ontwikkeling van regio’s en gebieden in Nederland. Vanuit onze sector zien wij ook kansen om een bijdrage te leveren aan het nevenverdienmodel van agrariërs.
Streekproducten
Agrotoerisme is bij bezoekers in opkomst en ook de maatschappelijke opgaven bieden kansen voor de ontwikkeling van regio’s en gebieden in Nederland. Vanuit onze sector zien wij ook kansen om een bijdrage te leveren aan het nevenverdienmodel van agrariërs.
Samenwerken aan een dynamische binnenstad
Vitale, veelzijdige binnensteden zijn essentieel voor de aantrekkelijkheid van Nederland als bestemming. Toerisme kan hieraan bijdragen. Door ons te richten op het verbeteren van de beleving, vitaliteit, verbinden én verkopen zorgen we ervoor dat iedere Nederlander profiteert van toerisme. Lees hier welke concrete stappen we zetten op weg naar vitale binnensteden.
Bestemmingsontwikkeling als onderdeel van bestemmingsmanagement
Bestemmingsontwikkeling maakt deel uit van een integrale aanpak, zoals beschreven in de Leidraad voor Bestemmingsmanagement. Aanbod versterken kan op landelijk, regionaal of lokaal niveau. Overheden en bestemmingsmanagementorganisaties (DMO’s en CMO’s) hebben verschillende mogelijkheden om de bereikbaarheid, toegankelijkheid, beschikbaarheid of beleving van een bestemming te verbeteren. Naast subsidies en stimuleringsbijdragen kun je denken aan het stimuleren van aanbodontwikkeling, bijvoorbeeld met routenetwerken, verblijfsaccommodaties, evenementen of cultuuraanbod. Of het stimuleren van productontwikkeling, met bijvoorbeeld themajaren, iconen, routes en arrangementen.
Faciliteren van gemeenten en regio’s
NBTC faciliteert en ondersteunt gemeenten en regio’s bij hun bestemmingsontwikkeling. Dit doen we door kennis te delen, kansen te herkennen en betrokkenen te inspireren. We brengen relevante partners bijeen voor samenwerking, zoals gemeenten, kennisinstellingen, toeristische organisaties en andere stakeholders. Zo helpen we regio’s en steden om hun toeristisch-recreatief aanbod toekomstbestendig te ontwikkelen.
Heb je ideeën of vragen op het gebied van bestemmingsontwikkeling? Neem dan gerust contact met ons op. Of je nu beleidsmaker bent of toeristisch ondernemer, NBTC zit met vele stakeholders en overheden aan tafel en we denken graag met je mee.