External Analysis: digitale transformatie in toerisme

#onderzoeksrapport #verdieping

In 2023 liet NBTC een SWOT-analyse uitvoeren door kennispartner Digital Tourism Think Tank (DTTT). Deze analyse brengt de wereldwijde kansen, uitdagingen en trends in digitalisering in kaart. Dit vormt een waardevolle basis voor ons visie-document ‘Digitale expeditie’, waarmee we in Nederland verder bouwen aan een toekomstbestendige sector. Omdat het onderzoek (in het Engels) zoveel waardevolle inzichten bevat, delen we opnieuw de publicatie als ‘External Analysis: Digital Trends and Initiatives Shaping Global Tourism’.

Sanne van Let
contactpersoon
Sanne van Let Manager Digital Stuur een e-mail

Het onderzoek gaat in op vijf thema’s die cruciaal zijn bij digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein. Voor elk thema wordt toegelicht waarom het van belang is, wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn, welke uitdagingen er spelen en wat internationale best practices zijn.

De vijf thema’s zijn:

  1. Boekbaarheid
    Steeds meer reizigers boeken hun vakantie online, vooral jongere generaties. Digitalisering maakt aanbod beter zichtbaar, helpt bij het kiezen van passende ervaringen en vergroot de spreiding van bezoekers. Ook kleinere bestemmingen profiteren. Ze zijn hierdoor minder afhankelijk van dure marketingcampagnes.
  2. Data
    Data zijn essentieel voor sturing, innovatie en verbetering binnen organisaties. Het biedt inzicht in prestaties, gedrag en trends, van marketing tot duurzaamheid. Digitale tools zijn breed beschikbaar, maar richten zich vaak op operationele processen. Verdere groei vraagt om slimme keuzes in datagebruik en aandacht voor betrouwbaarheid, relevantie en nieuwe datavormen zoals duurzaamheid.
  3. Duurzaamheid
    Duurzaam toerisme is topprioriteit. De sector moet haar CO₂-uitstoot beperken en zich voorbereiden op klimaatverandering. Voor landen als Nederland betekent dit: inspelen op groeiend bezoek en technologie benutten voor spreiding en balans.
  4. Seamless Travel
    Een soepele reiservaring bereik je niet met één oplossing. Het vraagt om maatwerk, slimme technologie en samenwerking over grenzen heen. Door systemen goed op elkaar af te stemmen en in te spelen op wat reizigers verwachten, maak je het verschil. En dat levert veel op: betere spreiding, meer banen, extra veiligheid en duurzamer vervoer.
  5. Marketing
    Digitale technologieën bieden vele kansen om je als bestemming te verbinden met consumenten. Ze bieden mogelijkheden om rijke narratieven vorm te geven: van promotie naar verdieping en echte verbinding met uiteenlopende doelgroepen.

Wil je meer weten over Digital Tourism Think Tank? Kijk op thinkdigital.travel.

Ontdek meer!

Bekijk de External Analysis

Laat je inspireren door de interessante cases en vele internationale voorbeelden in de publicatie.

Download de publicatie (in het Engels)
Lees meer over:

Digitale transformatie