
Marketing van bestemming Nederland
Nederland presenteert zich internationaal als een open, inventieve en inclusieve bestemming. We nodigen bezoekers uit om niet alleen te komen (be)kijken, maar om echt onderdeel te worden van onze samenleving. Door verhalen te vertellen die passen bij wie we zijn en waar we voor staan, bouwen we aan een sterk, herkenbaar en aansprekend beeld van Nederland.
One of us

De belofte die het merk Nederland uitdraagt luidt: “One of us”. Nederland is een land in beweging: we zijn altijd op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen van morgen. We richten ons op bezoekers die zich hierin herkennen – mensen die geïnteresseerd zijn in waardevolle ontmoetingen en verbinding. Door tijdelijk onderdeel te worden van onze samenleving, ervaren bezoekers Nederland als een local. Dit wederzijdse contact maakt hun verblijf in ons land rijker en Nederland als bestemming betekenisvoller.
NL Passies
De fysieke kenmerken die toeristisch Nederland uniek maken en internationale aantrekkingskracht hebben, worden samengebracht in de zogenoemde ‘NL Passies’:
- Water(landschap)
- Bloemen
- Kust & landelijk gebied
- Hollandse meesters / kunst
- Nederlands erfgoed
- New Dutch / hedendaags Nederland
- Fietsen
Deze passies vormen de basis voor verhalen en belevingen die we delen met het internationale publiek, met de media en met partners. In onze internationale marketing brengen we de focus aan op drie passies die het meest merkversterkend en impactvol zijn voor bestemming Nederland:
- New Dutch – De innovatieve, creatieve en duurzame denkkracht van Nederland.
- Water – Hoe we leven met water en oplossingen creëren voor (water-)uitdagingen.
- Fietsen – Een essentieel onderdeel van onze cultuur en symbool voor vrijheid en gelijkheid.
In een van onze campagnes laten we lokale ondernemers, vernieuwers en betrokken inwoners aan het woord. Door hen een gezicht te geven, maken we Nederland tastbaar en persoonlijk. Geen standaard highlights, maar échte ontmoetingen en verhalen. Charel van Dam, marketing manager
PR, socials en Holland.com
Via internationale PR-activiteiten, een sterke socialmedia-strategie en het bezoekersplatform Holland.com brengen we het verhaal van Nederland wereldwijd onder de aandacht. We combineren inspirerende verhalen, actuele thema’s en praktische informatie, zodat bezoekers zich al verbonden voelen vóórdat ze arriveren.
Om onze verhalen visueel en inhoudelijk te ondersteunen, is er de NBTC Mediabank. Hier vinden partners, media of stakeholders hoogwaardige visuele content – zowel video als fotomateriaal. De content wordt steeds aangevuld en sluit aan bij de thema's waarmee we Nederland positioneren.

PR & Influencer Marketing
Gaat het om overtuigen, dan werkt het goed om verhalen niet zelf te vertellen, maar dit over te laten aan anderen. Hiervoor zetten we traditionele media en online influencers in.

Fietsen in ons DNA
Ontdek hoe we Nederland in de spotlight zetten met fietsen als lifestyle.

Naar de NBTC Mediabank
Ontdek onze uitgebreide beeldbank om verhalen over Nederland te ondersteunen. Perfect voor redactioneel gebruik in diverse media.
Imago van Nederland
Een consistente en aansprekende profilering versterkt het internationale imago van Nederland als open, inventieve en inclusieve bestemming. Het helpt bij het aantrekken van toeristisch bezoek en ondersteunt onze positie als aantrekkelijke plek voor talent, investeringen en samenwerkingen. Om inzicht te krijgen in hoe Nederland wordt gezien op uiteenlopende thema’s en hoe we ons verhouden tot andere landen, onderzoekt NBTC het imago van Nederland aan de hand van diverse (inter)nationale studies.
Het rapport Imago van Nederland is gebaseerd op drie verschillende onderzoeken. De jaarlijkse Nation Brands Index (vanaf 2024 de Anholt Nation Brands Index) meet hoe Nederland internationaal scoort op thema’s als cultuur, bestuur en toerisme. De scores worden ook vergeleken met die van andere landen. Daarnaast heeft NBTC twee aanvullende onderzoeken uitgevoerd, een imago-onderzoek bestemming Nederland en een zakelijk imago-onderzoek.