
NL Branding
NBTC werkt samen met partners aan de positionering van ons land in het buitenland. Dit doen we met een herkenbare NL-branding, waarbij de focus ligt op de toegevoegde waarden van ons land: open, inventive en inclusive. Specifiek voor het gastvrijheidsdomein betekent dit: Nederland positioneren als een aantrekkelijke toeristische én zakelijke bestemming. Dit doen we onder de noemer 'Visit NL'.
Een sterk en herkenbaar Nederland merk
Sinds januari 2020 voert Nederland een nieuwe internationale positioneringsstrategie. Daarin gebruiken we officieel de naam “Netherlands” in plaats van het Holland-merk met tulp logo van NBTC. De centrale boodschap is: “Solving global challenges together”. Bij deze strategie hoort een herkenbare visuele identiteit – het NL-logo en de bijbehorende huisstijl – die de positionering van Nederland op een consistente manier uitdraagt. De merknaam “Netherlands” en de visuele componenten worden gebruikt door diverse Nederlandse NL Brand partners, zoals NBTC, NFIA, NPoE en Nuffic.
Onze merkpartners werken samen aan het versterken van de internationale merkpositie van Nederland. Hoe sterker het merk Nederland, hoe eerder we buitenlandse investeringen, talent en bezoekers aantrekken. Nederland staat momenteel op plek 13 in de Anholt Nation Brands Index – een ranglijst die de reputatie van landen wereldwijd meet. Een goede positie, maar om deze te behouden, blijven aandacht en investering in de juiste internationale positionering en zichtbaarheid nodig.
Het gebruik van het kenmerkende NL-logo en de bijbehorende visuele identiteit wordt gecoördineerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De uitvoering ligt bij het NL Branding-team van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). NBTC vertegenwoordigt Visit NL binnen de NL Brand Werkgroep. Om een consistente toepassingen in het gastvrijheidsdomein te borgen, delen we content via onze eigen mediabank en die van NL Branding. Voor meer informatie over (rechten voor) het gebruik van het logo en de huisstijl, ga je naar het NL Platform.

Geworteld in het DNA van Nederland
Onderzoek toont aan dat Nederlanders internationaal bekend staan als open minded. Dit ziet diep in het DNA van Nederland en vormt de basis van de NL Brand. Drie kernwaarden in de NL Branding maken Nederland herkenbaar en aantrekkelijk. Ze lopen als een rode draad door alle communicatie naar internationale doelgroepen, van toeristen en zakelijke bezoekers tot studenten en bedrijven. De 3 kernwaarden die de reputatie uitdragen zijn:
- Open: open-minded, naar buiten gericht, transparant, “WYSIWYG”, bot, gedurfd, vrijheidslievend, tolerant, benaderbaar en goedgehumeurd
- Inclusive: Win-win voor individu en collectief door het creëren van een gelijk speelveld, egalitair, gezamenlijke inspanning, multidimensionaal, interdisciplinair
- Inventive: creatief, innovatief, pragmatisch, vindingrijk, enigszins gek/eigenzinnig, origineel, uitdagend (zoals Van Gogh, Rembrandt, Johan Cruyff), efficiënt, sluw, met een ‘can-do’-mentaliteit
Visit NL positionering
De ambitie van de NL Brand sluit naadloos aan op de ambitie die NBTC heeft voor bestemming Nederland: toerisme inzetten als middel om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken die invloed hebben op de welvaart en het welzijn van álle Nederlanders. Via eigen kanalen, media-aandacht en betaalde campagnes (owned, earned en paid media) zetten we samen met andere NL Brand partners in op internationale ‘Visit’ NL-branding. Zo ontstaat er synergie en versterken samen we de Nederlandse positionering in het buitenland. Voor toeristisch bezoek positioneren we Nederland met de onderscheidende thema’s Water, Fietsen en New Dutch. Voor zakelijk bezoek (onder de noemer Meet NL) ligt de focus op thema’s als professionaliteit, bereikbaarheid, infrastructuur en open-minded samenwerkingspartner.
Ontdek de Visit NL verhalen op Holland.com

Nederland waterland
Dit verhaal vertelt hoe water deel uitmaakt van onze Nederlandse identiteit.

Iconisch vervoermiddel
Ontdek hoe we Nederland positioneren als ultiem fietsland.

New Dutch op Holland.com
Ontdek hoe we New Dutch presenteren aan internationale bezoekers.