Bezoekers op terras aan de Mariaplaats Utrecht
© Iris van den Broek

Bestemmings­management

In 2030 profiteert iedereen van toerisme. Dat is onze gezamenlijke stip op de horizon. Bestemmingsmanagement helpt om dit doel te bereiken door beleid, praktijk en partners met elkaar te verbinden. Het gaat om het vinden van een duurzame balans tussen bezoekers, bewoners, ondernemers en natuur.

Een gezamenlijke en integrale aanpak

Bestemmingsmanagement is een integrale strategie: toerisme staat niet op zichzelf, maar raakt aan ruimtelijke ordening, natuurbeheer, mobiliteit, leefbaarheid en economie. Provincies, gemeenten, destinatie- en citymarketingorganisaties, kennisinstellingen, ondernemers én bewoners werken hierbij samen. Juist door deze verbindingen te leggen, kan toerisme blijvend waarde toevoegen aan de samenleving. De Leidraad Bestemmingsmanagement biedt houvast in dit proces. 

Met een gezamenlijke methodiek spreken alle partijen dezelfde taal en kunnen we aanpakken beter vergelijken. Dat zorgt voor meer samenhang en versterkt de samenwerking tussen steden, regio’s en provincies. Anouk van Eekelen, Manager Destination Development NBTC

In 7 stappen van ambitie naar uitvoering

Het zevenstappenmodel uit de Leidraad Bestemmingsmanagement geeft richting aan de uitvoering: het begint met analyse en ambitie en eindigt met monitoring, evaluatie en het borgen van een structurele organisatie. Daartussen kun je bijvoorbeeld stappen zetten op het gebied van aanbodontwikkeling, marketing of bezoekersmanagement. Regio’s en steden kunnen dit model flexibel toepassen, afgestemd op hun eigen situatie en mogelijkheden. Belangrijk is dat in elke stap steeds aandacht blijft voor de impact van toerisme op natuur, cultuur en de leefomgeving.

Ambities richting 2030

Onze ambitie is dat in de toekomst alle provincies en de meeste gemeenten met bestemmingsmanagement werken, bij voorkeur in regionaal verband. Door bestemmingsmanagement actief toe te passen komen de doelstellingen van Perspectief 2030 dichterbij. Dit bereiken we door actief met partijen in gesprek te gaan om bestemmingsmanagement te stimuleren: van DMO's en CMO’s tot gemeenten, en van adviesbureaus tot onderwijsinstellingen. Tweemaal per jaar organiseren we een beleidsmakersdag waar kennis en ervaringen rondom bestemmingsmanagament wordt uitgewisseld.

Onze expert op het gebied van

Bestemmingsmanagement