Publicatie

De waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken

Thema: Cijfers & statistieken

Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland. Evelien Jonker, Insights Expert NBTC: “Op sociale media wordt veel gesproken over toeristische bestemmingen in zowel positieve als negatieve zin. Toeristen delen vaak hun ervaringen via sociale media met vrienden, familie en kennissen. Diverse partijen verzamelen en analyseren deze data en bieden dit vervolgens aan bestemmingen aan. Maar wat kunnen bestemmingen vervolgens met deze data?”

Met dit vraagstuk ging NBTC, in samenwerking met data Science experts van HZ University of Applied Sciences en HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, aan de slag. Aan de hand van online sentiment data zijn er een aantal verdiepende analyses uitgevoerd. Wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op.

Wat kan wel?

  • Online sentiment data gebruiken als duiding voor feitelijke ontwikkelingen
  • Meten van effect van de inzet van influencer marketing
  • Analyse van online sentiment voor één stad, één evenement en één bedrijf

Wat kan niet?

  • Online sentiment data gebruiken als tevredenheidsmeting, de personen die sociale mediaberichten geplaatst hebben zijn niet representatief voor alle bezoekers / alle consumenten
  • Analyse van online sentiment voor een grote regio of een heel land, het is te ingewikkeld om door middel van hashtags een volledig beeld te krijgen

Diana Korteweg Maris, projectmanager HZ Kenniscentrum Kusttoerisme: “Het is goed om te weten waarvoor de online sentimentdata het beste kunnen worden ingezet. Vooral in combinatie met data vanuit andere onderzoeken kan online sentiment een duiding geven bij de feitelijke ontwikkelingen.”

Lees meer

Bent u benieuwd naar de ervaringen van de data scientists met de online sentimentdata?

Download de samenvatting