
Organisatie
NBTC is de nationale destinatiemanagement-organisatie van en voor Nederland. Sinds 1968 heeft NBTC de taak om toerisme naar Nederland te bevorderen en ons land te positioneren op de internationale congres- en vergadermarkt. Dit gebeurt in wisselende organisatorische samenstelling en met telkens een wisselende focus, afgestemd op wat de bestemming Nederland op dat moment vraagt.
Het team van NBTC bestaat uit zo’n 60 professionals verspreid in binnen- en buitenland. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag. Hiernaast hebben wij een internationaal netwerk met vertegenwoordiging in Europa, Noord-Amerika en Azië.
Directie & Leadership Team
NBTC is een onafhankelijke stichting die wordt bestuurd door de directeur-bestuurder: algemeen directeur Yvonne Nassar (sinds januari 2025). De algemeen directeur en de directeur Bedrijfsvoering, Shurjen Dielingen, vormen samen de directie. Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de organisatie. Ze werken hiervoor nauw samen met de overige leden van het Leadership Team: de managers van de vier werkdomeinen en de manager Corporate Affairs.
Raad van toezicht
Het wettelijke toezicht van onze organisatie is in handen van de raad van toezicht, die bestaat uit een voorzitter, vicevoorzitter en leden uit het bedrijfsleven, bestuur, wetenschap en technologie, die hun kennis en expertise op uiteenlopende onderwerpen met het team van NBTC delen. Naast een toezichthoudende rol vervult de raad een belangrijke adviserende functie en is deze werkgever van de directeur-bestuurder. De raad fungeert als klankbord bij strategische onderwerpen, zoals de koers van de organisatie en de lange termijn ontwikkeling van bestemming Nederland.
Onze teams
Onze organisatie werkt vanuit vier domeinen – Intell & Insights, Strategie & Innovatie, Destination Development en Marketing – en de afdelingen Corporate Affairs en Bedrijfsvoering. De teams dragen elk vanuit hun eigen expertise én enthousiasme bij aan Nederland als aantrekkelijke bestemming voor bezoekers, bedrijven en bewoners.
Intell & Insights
Kennis en data vormen de basis voor de ontwikkeling van bestemming Nederland. Intell & Insights signaleert relevante trends en ontwikkelingen en biedt waardevolle inzichten in herkomstmarkten en bezoekersgroepen. Het team voert eigen onderzoeken uit, maar NBTC neemt ook deel aan gezamenlijke onderzoeksinitiatieven, zoals de Landelijke Data Alliantie (LDA). De onderzoeken worden gepubliceerd in onze Kennisbank.
Strategie & Innovatie
Dit team houdt zich bezig met de strategievorming op verschillende thema’s en het stimuleren van innovatie. Dit gaat om zowel sectorbrede strategie- en visievorming zoals Perspectief 2030 als op specifieke thema’s zoals verduurzaming.
Ook adviseert Strategie & Innovatie steden en regio’s als het gaat om toerisme- en recreatiebeleid. Met een klein team van strategen wordt ingespeeld op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen die relevant zijn voor bestemming Nederland.
Destination Development
Dit team stimuleert en faciliteert de ontwikkeling van relevant toeristisch aanbod in ons land, oftewel bestemmingsontwikkeling. Destination Development ziet waar kansen liggen, inspireert betrokkenen en brengt samenwerkingspartners bij elkaar. Ze coördineren en faciliteren deze samenwerkingen en zorgen er ook voor dat opgedane kennis wordt gedeeld en verspreid.
Marketing
Met onze marketingcommunicatieactiviteiten richten we ons op zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Met de landelijke visie Perspectief 2030 als uitgangspunt ligt de focus van dit team op het promoten van ándere plekken bij ándere, graag geziene bezoekers. Zo dragen wij bij aan de spreiding van bezoekers in tijd en ruimte.
Bedrijfsvoering
De afdeling Bedrijfsvoering vormt het organisatorische hart van NBTC en zorgt ervoor dat alle interne processen soepel verlopen. Het team faciliteert en ondersteunt de dagelijkse werking van de organisatie vanuit de disciplines Human Resources Development, Finance & Control, Facilities en ICT en data. Zodat alle teams optimaal kunnen bijdragen aan onze gezamenlijke ambitie: de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.
Corporate Affairs
Het team Corporate Affairs zorgt voor de bekendheid van onze organisatie en de thema's waar we aan werken bij onze stakeholders. Of dat nu beleidsmedewerkers, journalisten, ondernemers of marketeers zijn. Ze vertellen het verhaal van NBTC en zorgen voor betrokkenheid van relevante partijen bij onze activiteiten voor bestemming Nederland.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor samenwerking en ondersteuning vanuit de verschillende teams?
Stuur ons een mailtje of neem een kijkje bij de themapagina's.
Ontdek de experts en contactpersonen
Ons internationale netwerk
Ons internationale netwerk is een belangrijk onderdeel van onze organisatie en van groot belang voor het realiseren van onze ambities en die van onze partners. Als nationale destinatiemanagement-organisatie zijn we op diverse internationale platforms aanwezig en werken we samen met buitenlandse partners en stakeholders. We onderhouden sterke relaties met Europese en wereldwijde toeristische organisaties en het bedrijfsleven.
Dankzij ons netwerk van buitenlandse vestigingen en contacten in de zogenaamde kernmarkten kunnen wij voortdurend – en datagedreven - inspelen op trends, ontwikkelingen en kansen. Het netwerk draagt bij aan het verkrijgen van marktinformatie, het opbouwen van zichtbaarheid en het stimuleren van kwalitatieve bezoekersstromen, die passen binnen de doelstellingen van bestemming Nederland.
NBTC is vertegenwoordigd in vijf buitenlandse markten: Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Voor andere relevante markten, waaronder bijvoorbeeld Frankrijk, Zwitserland en Spanje, geldt dat wij deze markten monitoren, relevante ontwikkelingen in kaart brengen en marktinformatie verzamelen.