Markten & segmenten - NBTC
Foto: © Sander van der Werf Fotografie & Illustratie via Nationale Beeldbank
Kennisbank

Markten & segmenten

Hoe verleiden we mensen tot een bezoek aan Nederland? Kennis van herkomstmarkten en doelgroepen is daarbij cruciaal. In deze kennisbank delen we die kennis graag met je.

Markten 

Hoe meer we over onze belangrijkste herkomstmarkten en doelgroepen weten, hoe beter we activiteiten en beleid hierop kunnen afstemmen. Op onze marktpagina’s vind je publicaties over de medialandschappen en andere marktspecifieke informatie. Ook vind je daar onze marketscans die per herkomstland inzicht geven in de economie en het reisgedrag van inwoners.

Segmenten  

Nederland presenteren als aantrekkelijke bestemming lukt alleen als je weet wie je aanspreekt. Met kennis van onze doelgroepen werken we aan bestemmingsontwikkeling en aan de positionering en marketing van Nederland. Bij het bepalen en het leren kennen van interessante doelgroepen gebruiken we segmentatiemodellen van marktonderzoekbureau Motivaction.

Het Glocalities-model van Motivaction deelt consumenten in op basis van waarden uit het dagelijkse leven en reisbehoeften, rekening houdend met culturele verschillen tussen landen. Voor Nederland zijn de Creatives en Achievers de meest interessante segmenten uit dit model. Hierop baseren we de volgende twee doelgroepen:

Independent Explorer (Creatives) 

Independent Explorers gaan graag op vakantie naar het buitenland. Daar gaan ze op zoek naar de lokale cultuur en unieke ervaringen. Download hier meer informatie over dit segment.

Quality Seeker (Achievers) 

Quality Seekers willen in stijl genieten. Een vakantie van goede kwaliteit, met service en een speciale behandeling, mag daarom best wat kosten. Download hier meer informatie over dit segment.