
Markten & segmenten
Hoe verleiden we mensen tot een bezoek aan Nederland? Kennis van herkomstmarkten en doelgroepen is daarbij cruciaal. In deze kennisbank delen we die kennis graag met je.
Markten
Hoe meer we over onze belangrijkste herkomstmarkten en doelgroepen weten, hoe beter we activiteiten en beleid hierop kunnen afstemmen. Op onze marktpagina’s vind je publicaties over de medialandschappen en andere marktspecifieke informatie. Ook vind je daar onze marketscans die per herkomstland inzicht geven in de economie en het reisgedrag van inwoners.
Segmenten
Samen met jou verleiden we internationale bezoekers tot een bezoek aan Nederland. Daarvoor is het belangrijk om te weten met wat voor type bezoekers we te maken hebben. Wat inspireert hen en wat is hun manier van leven? En hoe sluiten de wensen en behoeften van de doelgroep aan op het aanbod in jouw stad of regio? Voor de positionering, ontwikkeling en marketing van bestemming Nederland maken we gebruik van segmentatiemodel Glocalities van marktonderzoekbureau Motivaction. Dit model geeft inzicht in de vijf doelgroepen die het meest belangrijk en interessant zijn voor de ontwikkeling van een duurzame bestemming Nederland. Op basis van dit model heeft NBTC haar eigen doelgroep geformuleerd: De NL-doelgroep.
Lees meer over het segmentatiemodel, de vijf doelgroepen en de NL-doelgroep via onderstaande link.
Segmentatiemodel en bezoekersprofielen
1 november 2021Welke typen internationale bezoekers zijn er en hoe zien zij eruit? Een overzicht van onze doelgroepen, gebaseerd op het Glocalities-segmentatiemodel.
Lees verder