
Marktkennis, trends en ontwikkelingen
Toerisme in Nederland verandert voortdurend. Door data te verzamelen en te analyseren krijgen we inzicht in onze bezoekers, hun interesses voor regio’s en de veranderingen in vraag en aanbod. Waar mogelijk kijken we daarin ook vooruit. Deze kennis stelt ons in staat om beter in te spelen op trends zoals veranderend reisgedrag. Zo helpt NBTC samen met partners bij het maken van keuzes die bijdragen aan toekomstbestendig en gespreid toerisme.

Marktkennis
Marktkennis vormt een onmisbare pijler voor het begrijpen van toeristische dynamiek en het onderbouwen van effectief beleid. NBTC beschikt over diepgaande internationale expertise dankzij een sterk netwerk van vestigingen in onder meer België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Door aanwezig te zijn in deze markten hebben we voortdurend actuele inzichten over lokale ontwikkelingen, consumentengedrag en toeristische trends.
Als kennispartner ondersteunen we het gastvrijheidsdomein met strategisch advies en toepasbare inzichten. De jaarlijkse Key Insights-publicaties zijn hierbij een belangrijk strategisch instrument. Per markt bieden ze verdiepende analyses en geven duiding aan relevante trends en ontwikkelingen met impact op het inkomend toerisme naar Nederland. Hiermee kunnen beleidsmakers en ondernemers in het gastvrijheidsdomein hun strategieën beter afstemmen op de behoeften, verwachtingen en waarden van internationale bezoekers.
Forecasts: inzichten in bezoekersstromen en verblijf
Hoeveel bezoekers verblijven er eigenlijk een nachtje - of langer - in Nederland? Zijn dat dan Nederlanders zelf of vooral bezoekers uit het buitenland? En als ze van buiten komen: uit welke landen reizen ze naar ons toe? Jaarlijks maken we op basis van beschikbare data een inschatting van het aantal verblijfstoeristen in Nederland. Hierbij kijken we zowel naar Nederlanders als internationale bezoekers. De forecast wordt tweejaarlijks bijgewerkt met actuele cijfers. Daarnaast brengen we een forecast voor de langere termijn, waarin ook cijfers naar provincie beschikbaar zijn.
Vakantiegedrag in kaart: de Vakantie Sentiment Monitor
De Vakantie Sentiment Monitor (VSM) geeft twee keer per jaar inzicht in de vakantie-intenties van Nederlanders en inwoners van de internationale kernmarkten België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Waar relevant voegen we daar wisselend landen aan toe, om ook buiten de kernmarkten vinger aan de pols te houden. De VSM onderzoekt hoe actuele omstandigheden, zoals de stand van de economie, klimaatverandering en digitalisering het vakantiegedrag beïnvloeden. Zo helpen we beleidsmakers en de toeristische sector om te kunnen inspelen op veranderende voorkeuren en ontwikkelingen.
Vooruitkijken: trends in toerisme
De toerismesector wordt beïnvloed door trends die spelen in de maatschappij. Denk aan technologische en demografische ontwikkelingen, maar ook bijvoorbeeld de groeiende aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. Om Nederland aantrekkelijk en concurrerend te houden als bestemming, is het belangrijk om deze trends te herkennen en de impact ervan op onze sector in kaart te brengen. En dan specifiek op onze internationale doelgroepen. Onze jaarlijks terugkerende trendpublicatie biedt een strategisch kompas aan beleidsmakers, destinatiemarketingorganisaties en toeristische ondernemers die willen inspelen op de veranderende interesses en behoeftes van bezoekers.