
Verleiden tot (duurzaam) gedrag
Om bezoekers te verleiden tot duurzamere keuzes, moeten we begrijpen wat hen drijft. Daarom onderzoeken we de motivaties en drijfveren achter reisgedrag en hoe we dat gedrag kunnen beïnvloeden. Om zo duurzaam bezoek aan onze bestemming te stimuleren.

Ken je doelgroep: persona’s
Om beter inzicht te krijgen in het gedrag van reizigers, maakt NBTC gebruik van persona’s van het Glocalities-segmentatiemodel. Dit model deelt bezoekers in op basis van waarden en levensstijl. Het is een handig hulpmiddel om gerichte strategieën te ontwikkelen die niet alleen bezoekers aantrekken, maar bovendien bijdragen aan een positieve impact op steden en regio’s.
Het Glocalities-model gaat uit van vijf bezoekersdoelgroepen voor de bestemming Nederland: de Creatives, Challengers, Achievers, Conservatives en Socializers. Wij hebben op basis van deze segmenten bezoekersprofielen (persona's) gecreëerd. Dat zijn Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica. Deze persona's helpen bij segmentatie en geven inzicht in de wensen en behoeften van de internationale bezoekers aan Nederland.
Duurzaam reisgedrag onderzoeken en stimuleren
Eén van de prioriteiten in Perspectief 2030 is ‘Verduurzaming moet’. Met elkaar moeten we werk maken van het verder verduurzamen van onze sector. Het kiezen van duurzamer vervoer om ons land te bezoeken, zoals de trein en de fiets, kan hier een positieve bijdrage aan leveren. Daarom hebben we, samen met partners, onderzocht wat reizigers uit de buurlanden motiveert of juist ontmoedigt om met de trein te gaan bij een internationale reis. De inzichten helpen ons om het reizen per trein vanuit de kernmarkten om ons heen te bevorderen en de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van de sector te stimuleren.
Experimenteren met spreiding in tijd en ruimte en druktegevoel
Een belangrijk aandachtspunt binnen onze strategie is het spreiden van bezoekers, zowel in tijd als in ruimte. We voeren experimenten uit om bezoekers te verleiden om andere plekken te bezoeken of op andere tijdstippen. Een voorbeeld hiervan is het DDL-project waarin CELTH, NBTC, Travel with Zoey en Marketing Oost hebben onderzocht of toeristen kunnen worden verleid andere minder bekende dagattracties in de regio te bezoeken. Een ander experiment richt zich op het gevoel van drukte. Drukke plekken worden niet altijd als fijn ervaren, maar te rustige plekken ook niet. Door bezoekersstromen beter te verdelen over de dag, week en verschillende locaties, verminderen we piekdrukte en verbeteren we de beleving voor iedereen. Dit draagt bij aan de veiligheid en het comfort van bezoekers en verlaagt tegelijkertijd de druk op infrastructuur, natuur en lokale gemeenschappen.