Campagnes
Met campagnes gericht op spreiding stimuleren we bewuste reizigers om ook buiten de bekende hotspots, in minder drukke periodes en naar nog onontdekte regio’s te reizen. Dat doen we nooit alleen: juist door samenwerking met partners vergroten we onze gezamenlijke slagkracht en realiseren we campagnes die méér effect hebben.
Samenwerkingen en socials
Samen met partners in het gastvrijheidsdomein spreken we bezoekers aan die openstaan voor belevingen buiten de gebaande paden en zich bewuster zijn van de impact van hun keuzes. Met gerichte campagnes trekken we actief bezoekers naar plekken in Nederland waar nog ruimte is voor bezoek en wat passend is voor die plek. Deze campagnes zetten we in via een mix van owned, earned, paid en shared media – van online platforms en social advertising tot (digital) out-of-home en influencer marketing. Zo zorgen we dat de boodschap precies de juiste doelgroepen bereikt.
Door krachten te bundelen ontstaat meer zichtbaarheid, een groter bereik bij een impact-bewuste doelgroep én daarmee een betere spreiding van passend bezoek. Charel van Dam, Manager Marketing NBTC
Onze volgers op @VisitNetherlands inspireren we bijvoorbeeld met verhalen over streekproducten en agrotoerisme. Regelmatig organiseren we take-overs van onze socialmediapagina’s en werken we samen met influencers die de veelzijdigheid van Nederland laten zien. Zo bezochten influencers onder andere de provincies Drenthe en Noord-Brabant om het landelijke Van Gogh te beleven en hun volgers mee te nemen in dit verhaal.
Welcome to the Slowlands
De internationale campagne Welcome to the Slowlands is onze aanpak om de minder bekende provincies en slow travel-ervaringen in de schijnwerpers te zetten. Met slow travel – reizen met aandacht door te vertragen – spreken we de impact-bewuste bezoeker aan: reizigers die geinteresseerd zijn in lokale cultuur, gastvrijheid en natuur. Activiteiten zoals fietsen, varen of het proeven van streekproducten sluiten goed aan bij deze manier van reizen.
In 2025 deden acht destinatie-managementorganisaties mee aan de Slowlandscampagnes. Slowlands haalde een totaal bereik van ruim 31 miljoen personen via publicaties in magazines, dagbladen, tv- en radio-uitzendingen. Content van Slowlands op Instagram en Facebook bereikte 13.7 miljoen mensen. Via YouTube behaalde de video ruim 2.7 miljoen views. Via DPG Media bereikte 8.3 miljoen mensen de Slowlands uitingen. De inspiratiepagina's op holland.com werden in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ruim 1,05 miljoen keer bekeken. De digital ad campagne leverde 12.1 miljoen impressies (bereik) op, resulterend in 34.000 clicks naar landingspagina’s.
Nieuwe plekken, andere seizoenen
Travel trade campagnes
Met Travel Trade partners, regio's en bestemmingen werken we samen aan het zichtbaar maken van boekbaar aanbod richting de (juiste) doelgroep. Het spreiden van tijd en ruimte staat hier centraal. Een paar voorbeelden waar wij aan werken:
- België: Vos Travel promoot fiets- en wandelvakanties door heel Nederland. Via Puur en Kuur zetten we wellness reizen op de kaart en met HolidayLine krijgen Culinaire vakanties een spotlight.
- Duitsland: Ameropa ontwikkelt stedentrips en themareizen die bezoekers buiten de klassieke hotspots brengen, bijvoorbeeld fietsreizen.
- Verenigd Koninkrijk: Barrhead Travel richt zich op secundaire steden, terwijl Out-of-Office.com zich focust op LGBTQ+ vriendelijke stedenreizen.
Duurzaam Reizen Campagnes
In Noordrijn-Westfalen werken we samen met Deutsche Bahn en verschillende Nederlandse steden om het aandeel Duitse treinaankomsten naar Nederland te laten groeien van 14% naar 18%. We willen de zichtbaarheid van Nederlandse steden én Deutsche Bahn vergroten, met Düsseldorf en Keulen als belangrijkste vertrekpunten.
In 2025 bereikten we 51,3 miljoen Duitsers en werden vanuit Düsseldorf en Keulen 25,9% meer treintickets verkocht. In 2026 gaat de campagne het vierde jaar in. De campagne bestaat uit een mix van online social media, display, (digital) out-of-home en influencer marketing.
Daarnaast werken we samen met Eurostar om de bekendheid van treinreizen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland te vergroten. Uit onderzoek over treinreizen naar Nederland blijkt dat veel Britten nog onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheid om rechtstreeks naar Nederland te reizen. In 2025 vond de eerste campagne plaats, met Amsterdam en Rotterdam in de hoofdrol. De campagne werd uitgerold op social media, display en (digital) out-of-home. Met als doel awareness te verhogen en de trein als aantrekkelijk alternatief onder de aandacht te brengen.
Samen meer bereiken
Wil je weten hoe jouw organisatie kan aanhaken bij onze campagnes? Neem contact op met Charel van Dam. Zo zorgen we samen dat jouw verhaal bijdraagt aan een aantrekkelijk en toekomstbestendig bestemming Nederland.