Dame op de fiets op Schiermonnikoog Friesland vuurtoren
© Merel Tuk

Consumenten­campagnes

Met consumentencampagnes gericht op spreiding stimuleren we bewuste reizigers om ook buiten de bekende hotspots, in minder drukke periodes en naar nog onontdekte regio’s te reizen. Dat doen we nooit alleen: juist door samenwerking met partners vergroten we onze gezamenlijke slagkracht en realiseren we campagnes die méér effect hebben.

Samenwerkingen en socials

Samen met partners in het gastvrijheidsdomein spreken we bezoekers aan die openstaan voor belevingen buiten de gebaande paden en zich bewuster zijn van de impact van hun keuzes. Met gerichte campagnes trekken we actief bezoekers naar plekken in Nederland waar nog ruimte is voor bezoek en wat passend is voor die plek. Deze campagnes zetten we in via een mix van owned, earned en paid media – van online platforms en social advertising tot (digital) out-of-home en influencer marketing. Zo zorgen we dat de boodschap precies de juiste doelgroepen bereikt. 

Door krachten te bundelen ontstaat meer zichtbaarheid, een groter bereik bij een impact-bewuste doelgroep én daarmee een betere spreiding van passend bezoek. Charel van Dam, Manager Marketing NBTC

Onze volgers op @VisitNetherlands  inspireren we bijvoorbeeld met verhalen over streekproducten en agrotoerisme. Regelmatig  organiseren we take-overs van onze socialmediapagina’s en werken we samen met influencers die de veelzijdigheid van Nederland laten zien. Zo bezochten influencers onder andere de provincies Drenthe en Noord-Brabant om het landelijke Van Gogh te beleven en hun volgers mee te nemen in dit verhaal. 

Een ander mooi voorbeeld is de campagne die we in 2024 samen met Urlaubsguru, Merk Fryslân en Visit Flevoland hebben uitgevoerd. Daarmee inspireerden we Duitse reizigers om een trip naar Friesland en Flevoland te boeken. Dankzij deze samenwerking hebben we een doelgroep bereikt, die andere Nederlandse regio’s ontdekt die ook zeer goed passen bij hun reisbehoefte. 

Welcome to the Slowlands

De internationale campagne Welcome to the Slowlands is onze aanpak om de minder bekende provincies en slow travel-ervaringen in de schijnwerpers te zetten. Met slow travel – reizen met aandacht door te vertragen – spreken we de impact-bewuste bezoeker aan: reizigers die geinteresseerd zijn in lokale cultuur, gastvrijheid en natuur. Activiteiten zoals fietsen, varen of het proeven van streekproducten sluiten goed aan bij deze manier van reizen. 

In 2024 bereikte de campagne ruim 18 miljoen potentiële bezoekers. In 2025 is de campagne voortgezet in België en Duitsland en wordt deze integraal uitgerold via owned, earned en paid kanalen. De inhoud van de campagne sluit goed aan bij de focus van veel regionale partners. NBTC richt zich hoofdzakelijk op de inspiratie-fase in het boekingsproces, wat mogelijkheden biedt voor partners om in de consideratie-fase daarop aan te sluiten. 

Travel trade campagnes

Ook in de travel trade werken we samen met partners aan campagnes om de (juiste) doelgroepen voor spreiding van tijd en ruimte te interesseren. Een paar voorbeelden: 

  • België: Vos Travel promoot fiets- en wandelvakanties door heel Nederland. 
  • Duitsland: Ameropa ontwikkelt stedentrips en themareizen die bezoekers buiten de klassieke hotspots brengen. 
  • Verenigd Koninkrijk: Barrhead Travel richt zich op secundaire steden, terwijl Love Velo fietsroutes rondom Utrecht en andere regio’s onder de aandacht brengt. 

Lees meer over onze travel trade activiteiten

Samen meer bereiken

Wil je weten hoe jouw organisatie kan aanhaken bij onze campagnes? Neem contact op met Charel van Dam. Zo zorgen we samen dat jouw verhaal bijdraagt aan een aantrekkelijk en toekomstbestendig bestemming Nederland. 

Onze expert op het gebied van

Consumentencampagnes