Artikel

Segmentatiemodel en bezoekersprofielen

Thema: Markten & segmenten

Onze ambitie is om Nederland verder te ontwikkelen als geliefde, waardevolle en leefbare bestemming. We ontvangen graag internationale bezoekers die bijdragen aan die duurzame ontwikkeling. Maar wie zijn dit en hoe vinden we hen? NBTC heeft hiervoor het Glocalities-segmentatiemodel gebruikt. Een model dat is gebaseerd op de waarden en lifestyle van vijf typen bezoekers. Op basis daarvan hebben we de waardevolle doelgroep voor de bestemming Nederland gedefinieerd: de NL-doelgroep.

Het segmentatiemodel uitgelegd

Wat is het Glocalities-model precies? Hoe kan je het gebruiken voor je eigen doelgroep? Je leest het in deze uitleg van het segmentatiemodel.

De vijf typen bezoekers

Het Glocalities-model gaat uit van vijf bezoekersdoelgroepen voor de bestemming Nederland: de Creatives, Challengers, Achievers, Conservatives en Socializers. Meer informatie vind je in deze publicaties:

De NL-doelgroep

Het segmentatiemodel van Glocalities geeft inzicht in hoe onze eigen NL-doelgroep er uit ziet. En hoe we hen kunnen verleiden tot een bezoek aan ons land. Deze ‘NL-doelgroep’ matcht met de kernwaarden van bestemming Nederland (open, inventief en inclusief).

Wil je weten hoe de waardevolle bezoeker er voor NBTC uitziet? Bekijk dan onze factsheet over de NL-doelgroep.

Meer informatie / contact

Heb je vragen over het segmentatiemodel of hoe je dit kan toepassen voor de marketing van een bestemming? Neem dan contact op met Charel van Dam, Manager Marketing via cvandam@holland.com.