Themajaar Rembrandt & de Gouden eeuw van start
Aansprekend thema stimuleert spreiding
Al vele jaren organiseert NBTC in samenwerking met partners - zoals provincies, gemeenten en musea - themajaren met als doel (inter)nationale toeristen te stimuleren plekken te bezoeken die voor hen soms nog onbekend zijn. “Toeristisch aanbod kan je aantrekkelijker maken door samen op te trekken in een aansprekend thema. Zo hebben we in 2017 met 32 partners, verspreid over het land, samengewerkt aan het succesvolle themajaar Mondriaan tot Dutch Design dat ruim 600.000 bezoekers uit binnen- en buitenland trok en een impuls gaf aan werk en inkomen op die plekken. Dit jaar staat in het teken van Rembrandt & de Gouden Eeuw, omdat het precies 350 jaar geleden is dat Rembrandt is gestorven. Veel internationale toeristen denken bij Rembrandt aan Amsterdam, maar weten te weinig over de plaatsen waar Rembrandt ook is terug te zien. Door dit thema te combineren met het rijke erfgoed van de Gouden eeuw in onze 17e-eeuwse binnensteden, inspireren we toeristen tentoonstellingen te bezoeken verspreid over het hele land. Op die manier creëren we gezamenlijk een mooi cultureel aanbod dat positief bijdraagt aan Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030.”
Binnen het themajaar werken NBTC Holland Marketing, het Fries Museum, Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis, Rijksmuseum, Museum De Lakenhal, Amsterdam Museum, Joods Cultureel Kwartier, Museum Prinsenhof Delft, Het Scheepvaartmuseum, Stadsarchief Amsterdam, samen met steden als Amsterdam, Delft, Den Haag, Dordrecht, Enkhuizen, Haarlem, Hoorn, Leiden en Middelburg onder de titel Rembrandt & de Gouden Eeuw.