Nieuws

Terugblik: de highlights van 2023

2023 was weer een jaar met veel ontwikkelingen. Daarom hebben we onze collega's gevraagd naar hun hoogtepunten van dit jaar. Die delen we hieronder.

Platform Bestemmingsmanagement gelanceerd

Het Platform Bestemmingsmanagement biedt gebruikers sinds mei 2023 uitgebreide informatie op het gebied van bestemmingsmanagement, zoals het stappenplan uit de leidraad bestemmingsmanagement en praktijkvoorbeelden per stap ter inspiratie. Dit platform is door NBTC gerealiseerd op verzoek van de werkgroep bestemmingsmanagement.

Zeventien impulsbudgetprojecten gerealiseerd

We hebben dit jaar eenmalig zeventien impulsbudgetten verstrekt om bestemmingen te ondersteunen bij de opstart- of de verdieping van bestemmingsmanagement op hun locatie in de vorm van een concreet project. Van alle projecten wordt een situatieschets geschreven. De eerste helft is al gepubliceerd op het Platform Bestemmingsmanagement, de overige schetsen volgen zo snel mogelijk.


Jaarlijkse NBTC-beleidsmakersdagen

Ook dit jaar organiseerden we beleidsmakersdagen. Bijvoorbeeld over ‘De impact van zakelijk bezoek op jouw bestemming’ in Utrecht in maart 2023. Op deze beleidsmakersdag bespraken we de mogelijke positieve impact van zakelijk bezoek op bestemmingen en inspireerden we de deelnemers aan de hand van voorbeelden van zakelijke bijeenkomsten.


New Dutch samenwerking in volgende fase met inmiddels 11 partners

Op 30 november werd tijdens het New Dutch event in Utrecht het nieuwe campagneconcept gelanceerd. Daarnaast is een oproep gedaan aan landelijke partners om onderdeel te worden van de beweging New Dutch. New Dutch focust op zes thema’s: earth, health, tech, food, culture en communities. Het is een domeinoverstijgende samenwerking om Nederland als innovatief land aan de wereld te presenteren.


Studiereis agrotoerisme en streekproducten

Hoe implementeer je agrotoerisme in je regio? Om antwoorden en inspiratie te vinden organiseerden we een bijeenkomst over agrotoerisme en streekproducten en gingen we twee dagen op pad in Rivierenland en Noord-Brabant tijdens de studiereis agrotoerisme en streekproducten.

Publicatie bewonersprofijt

De duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland is onmogelijk zonder betrokkenheid en draagvlak onder onze inwoners. Hoe kunnen gemeenten zorgen dat bewoners een permanente plek krijgen in bestemmingsontwikkeling, zodat ook zij profiteren van toerisme? Daaraan werkt NBTC in het programma Bewonersprofijt, samen met betrokken partners. In 2023 verscheen de publicatie bewonersprofijt waarin we recente ervaringen en inzichten op dit vlak delen.


Publicatie OIT & OID

Na grootschalig onderzoek tussen oktober 2021 en september 2022 deelden wij in 2023 met trots de resultaten van het onderzoek ‘De internationale bezoeker in beeld’. Hierbij hebben we gekeken naar het internationale dag- en verblijfsbezoek in Nederland: hoeveel bezoek is er, waar verblijven zij en wat zijn de hoofdmotieven om naar Nederland te komen? De Interessante inzichten en verrassende uitkomsten vind je hier.

Dronefoto over Scheveningen bij zonsopkomst


Nieuwe persona’s voor doelgroepsegmentatie

Op 16 november introduceerden we tijdens een online kennissessie de nieuwe persona’s voor doelgroepsegmentatie: Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica. Deze persona's helpen bij segmentatie en geven inzicht in de wensen en behoeften van bezoekers aan Nederland. Ieder persona heeft zijn eigen 'paspoort' waarin je alles over de persona kunt lezen.

Onderzoek naar potentie van plattelandsvakanties

In september en oktober 2023 hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de potentie van plattelandsvakanties in Nederland. Hieruit blijkt dat er veel interesse is in een plattelandsvakantie, niet alleen onder ervaren plattelandsvakantiegangers, maar ook onder de onervaren. Lees hier meer over de resultaten van het onderzoek naar plattelandsvakanties.


Nationale Data Strategie

In oktober werd de Nationale Data Strategie (NDS) voor de komende jaren (2024-2027) gepubliceerd. Deze geeft richting aan het databeleid in de toerisme- en recreatiesector. De strategie is opgebouwd uit vijf strategische lijnen: goede basisdata, aandacht voor innovatie, organisatie & financiering, netwerksamenwerking en van data naar inzichten naar implementatie. In het laatste hoofdstuk staat de activatie centraal: ‘Van strategie naar mogelijke activiteiten’.


Storytelling en campagnes

  • We lanceerden onze YouTube-serie Untold Dutch Stories, waarmee we in de voetsporen traden van Vincent van Gogh en meer te weten kwamen over zijn tijd in Brabant en Drenthe.
  • In het najaar stonden we in het kader van New Dutch stil bij duurzame en innovatieve mode en lieten we zien hoe Nederland vooroploopt als het gaat om .
  • De grootste klapper van 2023 was toch wel de Cycling Lifestyle AI Tool, waarmee wereldwijd meer dan een miljoen afbeeldingen werden gegenereerd waarin straten groener en fietsvriendelijker werden gemaakt.
  • Dit jaar werd de Nederland Waterbeleving gelanceerd: een online platform waar je op een interactieve manier meer kunt leren over de Nederlandse watericonen.
  • 2023 was het Hanzejaar, waarin de negen Hanzesteden in Oost-Nederland van 1 april tot 31 december 2023 het eeuwenoude Hanze gedachtengoed vierden, er vond een grote campagne plaats in Nederland, Duitsland en België.
  • We begonnen aan een vierjarige samenwerking met de Deutsche Bahn en een aantal Nederlandse steden. Het doel is om duurzaam reizen naar Nederland met de trein vanuit Duitsland te promoten.
  • Na de ‘tulipfriendlyselfie’ uit 2019 lanceerden we dit voorjaar opnieuw een ludieke 1 april campagne. In aanloop naar 1 april maakte het NBTC wereldkundig dé oplossing bekend voor de vertrapte tulpen inde bollenvelden: The FloresTouristia. De campagne bereikte meer dan 1,7 miljoen mensen en resulteerde in meer dan 1 miljoen likes op Instagram, voor ons een record!

    Podcast ‘Travel Beyond’

    We organiseerden voor Rodney Payne van Destination Think verschillende gesprekken en bezoeken om de duurzame ontwikkeling van Nederland als bestemming in kaart te brengen. Dit resulteerde in een mooie serie podcasts die je hier kunt beluisteren.