Key Insights Duitsland 2026

Duitsland is al jaren de grootste herkomstmarkt voor bestemming Nederland. Maar wat beweegt Duitsers om naar ons land te komen? In de Key Insights Duitsland krijg je actuele én verdiepende inzichten in het gedrag, de voorkeuren en het imago van Nederland onder Duitse reizigers. Met trends, segmentatie en praktische marketinginformatie helpt deze publicatie je om gerichter in te spelen op deze belangrijke markt.

Martin Pohl
contactpersoon
Martin Pohl Market & Insights Manager Duitsland Stuur een e-mail

Aandeel Duitse bezoekers in Nederland

In 2024 bezochten ruim 7,5 miljoen Duitse bezoekers Nederland voor tenminste één overnachting, 35% van het totaal aantal verblijfsgasten uit het buitenland. In augustus telde ons land ruim 1 miljoen Duitse verblijfsgasten, het hoogste aantal Duitse gasten in een maand sinds 2012. Hierdoor wordt duidelijk dat Duitsland nog steeds de grootste herkomstmarkt is.

Interesse in bos- en heidegebieden neemt toe

Duitse bezoekers komen naar Nederland voor verschillende soorten vakanties. Zo bestaat de top 3 uit stedentips, strandvakanties en natuurvakanties. Maar ook bezoek aan vrienden of familie en actieve vakanties zijn redenen voor Duitsers om naar ons land te komen. Nog steeds zijn de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland de populairste bestemmingen voor Duitse vakantiegangers. Dit komt voornamelijk doordat deze provincies aan de kust liggen en dat is veruit het populairste gebiedstype waar Duitsers verblijven. Wel is er in bos- en heidegebieden in Midden- en Oost-Nederland een flinke groei te zien in aantal Duitse gasten, dus dit gebiedstype lijkt in populariteit toe te nemen.

Hoe kijken Duitsers naar Nederland?

Van alle Duitsers is 47% goed of redelijk bekend met Nederland, terwijl 14% het land alleen van naam kent. Dit is vergelijkbaar met de bekendheid van Frankrijk (42%) en hoger dan die van België (34%) en Denemarken (27%). Duitsers associëren Nederland vaak met tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Maar liefst 88% van de Duitsers heeft een (zeer) positief beeld van Nederland.

Doelgroepen op basis van waarden, leefstijlen en wereldbeelden

Met het Glocalities-model wordt er op een andere manier naar doelgroepsegmentatie gekeken. Dit model kijkt namelijk vooral naar wat mensen werkelijk drijft. Op basis van deze kenmerken zijn vijf persona’s ontwikkeld, die je helpen je marketing en productontwikkeling af te stemmen. Voor de Duitse markt zijn vooral Sophie (Creatives) en Kim (Socializers) de belangrijkste persona’s die met name Nederland bezoeken.

Zelf aan de slag

Om vervolgens zelf aan de slag te gaan met alle inzichten uit de Key Insights Duitsland, bevat de publicatie ook toepasbare inzichten. Met deze inzichten vergroot je je zichtbaarheid, vindbaarheid, relevantie en conversie. Voor de Duitse markt betekent dit onder andere dat je je doelgroep en regio zorgvuldig moet kiezen, platforms moet gebruiken die je doelgroepen gebruiken en je gasten moet aanzetten tot het delen van ervaringen.

Ontdek meer!

Key Insights Duitsland

Wil je de Duitse markt beter begrijpen? Lees alle inzichten over gedrag en voorkeuren van Duitse reizigers.

Download Key Insights Duitsland
Cover Key Insights Duitsland 2026

Benieuwd wat NBTC nog meer voor je kan betekenen?Onze collega's in de markten ondersteunen graag met keynotes, presentaties, marktadvies en vele andere zaken.

Lees meer over:

Internationale concurrentiepositie