Key Insights België

#onderzoeksrapport

België is een land van herhaalbezoekers met een passie voor korte vakanties en daguitstapjes. Onze Key Insights vertellen je meer over trends en ontwikkelingen die jou helpen om de Vlaamse markt effectief te benaderen. Ontdek de voorkeuren en het reisgedrag van onze zuiderburen.

Bram Straatman
contactpersoon
Bram Straatman Market & Insights Manager België Stuur een e-mail

Interesses: kust, platteland en rondreizen

In 2022 maakten alle Belgen samen 21,8 miljoen reizen in binnen-en buitenland. Het merendeel (74%) zijn buitenlandse reizen. Uit de Vakantiebarometer 2023 van Europ Assistance komt naar voren dat 56% van de Belgen hun vakantie het liefst aan de kust doorbrengt. Vrijwel hetzelfde percentage als in de barometer van 2022. Hoewel de kust dus onverminderd populair is, is er een toenemende interesse in plattelandsvakanties en rondreizen. Dit soort vakanties zijn vaker ondernomen in 2023 ten opzichte van 2022.

Populaire provincies

In 2022 was het totale aantal Belgische bezoekers goed voor 14% van alle inkomende toeristen naar Nederland (wat er ruim 16 miljoen waren). België is hiermee het op één na belangrijkste land voor inkomende bezoekers naar Nederland. Noord-Holland is de meest bezochte Nederlandse provincie in 2022 door Belgische verblijfsgasten. Het feit dat Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, in deze provincie ligt kan de verklaring zijn voor deze populariteit. Noord-Brabant en Zeeland staan op de tweede en derde plaats, gevolgd door Zuid-Holland en Limburg.

Nederland heeft positief imago

Meer dan de helft van de Belgen (52%) kent Nederland goed of redelijk goed, 33% kent Nederland een beetje, 9% kent het alleen van naam en 6% kent Nederland niet. Er is wel een verschil tussen de inwoners van Wallonië en die van Vlaanderen. Die laatsten zijn meer bekend met ons land. 86% van de ondervraagden beoordeelt het algemene beeld van Nederland als (zeer) positief. Nederlanders staan bekend als vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Je kunt hier goed fietsen, wandelen in de natuur en winkelen. Amsterdam wordt genoemd als de meest dynamische stad, gevolgd door Rotterdam. Op een gedeelde derde plek staan Maastricht en Den Haag.

In de Key Insights lees je verder over het vakantiegedrag van de Belgen en het type vakanties dat zij vaak in Nederland doorbrengen. Daarnaast gaat de publicatie in op trends in de Belgische markt en biedt het een uitgebreide SWOT-analyse. Bekijk ook zeker de do's & don'ts van zakendoen met Belgen.

Heb je specifieke vragen of wil je persoonlijk advies? Onze Market & Insights Manager in Brussel, Bram Straatman, staat klaar om je te ondersteunen met zijn expertise.

Ontdek meer!

Bekijk de Key Insights België

Wil je de Vlaamse markt beter begrijpen? Lees alle inzichten over onze zuiderburen, van vakantiegedrag en trends tot zakelijke reizen.

Download de NBTC Key Insights België
Lees meer over:

Internationale concurrentiepositie