Women in Data Science (WiDS) High Tech Campus Eindhoven
© Olivier Groot Hexashots

Effectief samenwerken rondom data

Data zijn essentieel voor een toekomstbestendig en concurrerend gastvrijheidsdomein. Toch ervaren veel organisaties moeilijkheden bij het verzamelen, interpreteren en delen van data. Een centrale datahub en een gezamenlijke aanpak kunnen de sector helpen om inzichten beter te benutten, nieuwe belevingen te creëren of strategische beslissingen te onderbouwen.

Samenwerking biedt kansen

Veel organisaties lopen aan tegen obstakels als het ontbreken van standaarden, zorgen over dataprivacy en hoge kosten van data-acquisitie. Ook ontbreekt het vaak aan een duidelijke datastrategie. Dit leidt ertoe dat veel partijen helemaal geen data delen of vasthouden aan besloten partnerships, waardoor waardevolle inzichten verloren gaan. Door data-uitwisseling juist te stimuleren en toegankelijker te maken, kunnen organisaties efficiënter samenwerken en beter inspelen op ontwikkelingen in bezoekersgedrag en marktdynamiek.

Datavaardigheid als basis voor innovatie

Om data optimaal te gebruiken, is het belangrijk dat organisaties betere datavaardigheden ontwikkelen. We zetten ons samen met partners ervoor in om organisaties te leren hoe ze data kunnen verzamelen, analyseren en toepassen in hun strategische besluitvorming. Hierbij zoeken we actief de samenwerking op met andere sectoren en technologiebedrijven, zodat we van elkaar kunnen leren en inzichten uit verschillende databronnen kunnen combineren.

Digitale infrastructuur en open data

Een goed georganiseerde digitale infrastructuur is onmisbaar om data te kunnen delen en benutten. Op dit moment zijn data en kennis erg versnipperd. Dit maakt een integrale aanpak lastig. Een servicegericht dataplatform kan hier uitkomst bieden, waarbij organisaties relevante inzichten ontvangen op basis van hun specifieke behoeften. Daarnaast blijft het stimuleren van open data belangrijk: door data toegankelijk te maken en gericht om te zetten in bruikbare inzichten, kunnen organisaties hier daadwerkelijk meerwaarde uit halen.

Van data naar actie

Data krijgt pas waarde als het leidt tot concrete toepassingen. Daarom is het essentieel om te beginnen bij de vraag: welke inzichten hebben we nodig om betere keuzes te maken? Door vanuit de praktijk terug te redeneren, kan data gericht worden ingezet voor gedragsvoorspellingen en strategische verbeteringen. Zo veranderen we data-uitdagingen in kansen en bouwen we samen aan een slimme, datagedreven toekomst voor het gastvrijheidsdomein.