Bergkwartier Deventer gekleurde huisjes en bezoekers
Foto: © Iris van den Broek

Dynamische steden

Vitale, veelzijdige binnensteden zijn essentieel voor de aantrekkelijkheid van Nederland als bestemming. Ze zijn een belangrijke reden om ons land te bezoeken. Tegelijkertijd staan de leefbaarheid en waardering van belangrijke (binnen)steden onder druk. Evenals het aanbod en het bezoek. Het juiste bezoek kan een waardevolle bijdrage leveren aan een optimale ontwikkeling van de binnenstad. Dit komt bewoners, bedrijven én bezoekers ten goede.  

Hoe trek je als stad die bezoeker met een profiel dat past bij jouw bestemming? Hoe zorg je dat jouw aanbod aansluit op die ‘juiste’ doelgroep en hoe vergroot je je zichtbaarheid bij deze bezoekers? Met het programma Dynamische steden ondersteunt NBTC steden in heel Nederland met kennis en inzichten, advies en slagkracht bij marketingactiviteiten. Van onderzoek en positionering tot (door)ontwikkeling van aanbod en campagnes. Samen met partners zorgen we er voor dat onze steden leefbaarder en aantrekkelijker worden. En dat bezoekers ook de kleinere steden weten te vinden en bezoeken. 

Meer weten over de Leidraad Dynamische Binnensteden?

Om concreet en samen aan de slag te gaan met de ontwikkeling van jouw binnenstad, heeft NBTC een leidraad dynamische binnensteden ontwikkeld. Deze leidraad doorloopt de stappen van het bestemmingsmanagementmodel, van analyse tot organisatie, specifiek voor de stad.

Lees meer over de leidraad.

Voor wie/met wie?

  • Beleidsmakers bij gemeenten en provincies 
  • DMO’s/CMO’s 
  • Brancheorganisaties 
  • Kennisinstellingen 

Wat willen we bereiken?

  • De waardevolle bezoeker waardeert de Nederlandse binnensteden als bezoekbare locatie. 

Onze activiteiten 

  • Onderzoek naar de waardevolle bezoeker aan binnensteden en marktpotentie in de belangrijkste herkomstmarkten.  
  • Samenwerkingsverbanden met partners uit domeinen als gebiedsontwikkeling, ruimtelijke inrichting en vastgoed. 
  • Netwerkevents en kennissessies waarin we kennis uitwisselen.
  • Best practices delen op het gebied van binnenstadontwikkeling.
  • Internationale marketing- en PR campagnes met partners, gericht op awareness/conversie bij stedenbezoekers.

Meer lezen

In onze kennisbank vind je alvast meer informatie en cijfers over onderzoek, bestemmingsontwikkeling en marketing. 

Meedoen?

Wil je ook inzicht in hoe je jouw stad aantrekkelijker en/of zichtbaar kan maken? Of op een andere manier aan de slag met dit onderwerp? We werken graag met je samen! Neem contact op met Thijs de Groot.