vacature

Communicatieadviseur / woordvoerder (tijdelijk)

Ben jij een communicatietalent met oog voor actualiteiten? Wil jij bijdragen aan de zichtbaarheid en impact van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) én de toeristische sector? En zoek je een tijdelijke uitdaging waarin je jouw expertise kunt inzetten? Dan komen we graag met je in contact!

Den Haag | Hybride | 32 uur | tijdelijk ter vervanging van zwangerschapsverlof (1 januari t/m 1 juli 2026 | zowel in dienst als op ZZP basis mogelijk 

Over ons

NBTC is de nationale destinatiemanagement-organisatie van en voor Nederland. We werken met partijen uit verschillende sectoren aan de duurzame positionering, ontwikkeling en marketing van ons land, als bestemming voor toerisme en congressen. Samen halen we het beste uit bezoek.

Als communicatieadviseur / woordvoerder bij NBTC ben je het eerste aanspreekpunt voor de media, verzorg je de woordvoering en geef je communicatieadvies bij een aantal thema’s en strategische projecten, zoals het Onderzoek Inkomend Toerisme en de jaarlijkse Trendpublicatie. Jij zorgt ervoor dat onze organisatiedoelen worden vertaald naar krachtige en aansprekende boodschappen richting media en andere stakeholders.

Jouw team

Je gaat samenwerken met twee collega- communicatieadviseurs, een communicatiemedewerker, een eventmanager. Je rapporteert aan de manager Corporate Affairs. In ons team heerst een prettige, informele werksfeer en we voelen ons erg betrokken. Zowel bij elkaars werk als dat van de andere 60 collega’s binnen de organisatie. Hiervan werken er enkelen voor vestigingen in het buitenland, met wie je ook regelmatig contact hebt. Met wie je ook samenwerkt: de lijnen zijn kort en iedereen heeft ideeën genoeg!

Wat ga je doen als communicatieadviseur / woordvoerder?

Je bent de vaste contactpersoon voor journalisten en bouwt actief aan de relatie met pers en media. Belt een redacteur van NOS of EditieNL voor een quote? Jij staat ze te woord. Net zo makkelijk pak je zelf de telefoon om een goed idee onder de aandacht te brengen. Daarbij werk je nauw samen met collega’s die vakinhoudelijk expert zijn, zodat je altijd de juiste verhalen naar buiten brengt. Kortom: jij weet welk verhaal je wilt vertellen en hoe dat het beste bij de juiste mensen en kanalen terechtkomt. Met lef en servicegerichtheid zorg jij ervoor dat NBTC zichtbaar en relevant blijft.

Concreet betekent dit dat je:

  • actualiteiten volgt, kansen signaleert om NBTC zichtbaar te maken en ideeën richting de media pitcht;
  • de mediastrategie ontwikkelt, maar ook de communicatieaanpak voor projecten en thema’s;
  • collega’s adviseert over profilering, communicatie en waar nodig ook over hun inzet van sociale media;
  • persvragen zorgvuldig voorbereidt en zorgt voor een eenduidige boodschap;
  • onze strategie en activiteiten vertaalt naar aansprekende middelen, zoals publicaties, digitale platforms en online magazines;
  • artikelen, persberichten, statements en key messages schrijft.

Deze baan is iets voor jou als je...

  • een hbo- of wo-opleiding in communicatie, journalistiek of een vergelijkbaar vakgebied hebt gevolgd;
  • drie tot vijf jaar ervaring hebt in een soortgelijke functie;
  • ervaring hebt met persvoorlichting en woordvoering en beschikt over een relevant medianetwerk;
  • strategisch kunt denken en tegelijk praktisch en doortastend kunt handelen;
  • sterk bent in schrijven en in staat bent de juiste vragen te stellen (zowel Nederlands als Engels);
  • weet hoe je omgaat met politiek en publiek-gevoelige onderwerpen;
  • het leuk vindt om bij te dragen aan de veranderende rol van toerisme in Nederland.

Je kunt rekenen op...

  • een tijdelijke functie, ter vervanging van een collega met zwangerschapsverlof (1 januari t/m 1 juli 2026), zowel in dienst als op ZZP-basis mogelijk;  
  • een bruto maandsalaris van € 4.214,- tot € 6.023,-, afhankelijk van je ervaring en bij een fulltime dienstverband;
  • 34 vakantiedagen (waarvan 3 collectief) per jaar bij een fulltime dienstverband;
  • de mogelijkheid om hybride en flexibel te werken;
  • een uitstekende pensioenregeling (premies volledig door NBTC betaald);
  • laptop en telefoon;
  • reiskostenvergoeding voor auto of fiets en volledige vergoeding als je met het OV komt;
  • € 35,- bruto maandelijkse bijdrage bij deelname aan de collectieve zorgverzekering;
  • een goed bereikbaar kantoor op loopafstand van NS-station Ypenburg;
  • volop ruimte voor ontwikkeling via trainingen, coaching en ons online leerplatform;
  • fijne collega’s die graag samenkomen. Er worden regelmatig teamactiviteiten georganiseerd, als borrels en onderlinge sportcompetities. Er is veel aandacht voor welzijn en werkgeluk.  

          Solliciteren

          Ben je enthousiast geworden over deze functie? Dan zien wij jouw brief met motivatie en cv graag vóór 19 oktober a.s. tegemoet. De procedure bestaat uit twee gespreksrondes. De eerste gesprekken vinden plaats op woensdag 22 oktober. Bij aanname zorgen wij voor een goede onboarding.

          Direct solliciteren

          Heb je eerst nog vragen? Neem dan contact op met Karlijn Eduard (Manager Corporate Affairs) via keduard@holland.com. Wij kijken uit naar je bericht!