Ontwerp nieuw toerisme tijdens Dutch Design Week - NBTC
Publicatie

Ontwerp nieuw toerisme tijdens Dutch Design Week

Thema: Bestemmings­ontwikkeling

Afgelopen zaterdag 24 oktober tijdens de virtuele editie van de Dutch Design Week  gingen Miriam van der Lubbe (strategisch ontwerper Van Eijk & Van der Lubbe), Stef Driessen (Sector Banker Leisure – ABN AMRO) en Conrad van Tiggelen (Team manager Strategy & Branding – NBTC) onder leiding van Anouk van Eekelen (team manager Destination Development - NBTC) in gesprek over hoe creativiteit en design thinking kunnen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.

De deelname aan de Dutch Design Week is dankzij Van Eijk & Van der Lubbe (VEVDL) tot stand gekomen. Zij zijn mede grondlegger van de Dutch Design Week en zien een kans om vanuit design thinking te komen tot nieuwe inzichten voor de toerisme sector. De Dutch Design Week is bij uitstek hét platform om dit te bespreken. VEVDL heeft daarom het initiatief genomen om dit onderwerp onder de aandacht te brengen wat uiteindelijk heeft geleid tot een virtueel gesprek over ‘Ontwerp nieuw toerisme’ samen met NBTC en ABN AMRO.

Het doel was om met een diverse groep vanuit de toerisme sector, designwereld en de investeerderskant in gesprek te gaan over hoe toerisme op (nieuwe) bestemmingen kan bijdragen aan de maatschappelijke opgaven. Tijdens het gesprek werd besproken hoe de designwereld kan meedenken over het concretiseren van Perspectief Bestemming Nederland 2030. Maar ook hoe creativiteit en design thinking kunnen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Hiervoor is het essentieel om elkaars taal te verstaan en co-creatie te creëren. Daarnaast werden vanuit de haalbaarheid- en investeerderskant voorbeelden benoemd over succes- en faalfactoren binnen bestemmingsontwikkeling waar toerisme als middel wordt ingezet om maatschappelijke opgaven aan te gaan. Eén van de voorbeelden die is toegelicht tijdens het gesprek was die van Hotel Jakarta, waar Nico Evers een toelichting gaf over hoe het hotel de verbinding maakt met de buurt en dit ook behoudt.

Ben je benieuwd naar het gesprek tussen Van Eijk & Van der Lubbe, ABN AMRO en NBTC? Klik dan hier voor de gehele uitzending.

Volgend jaar hoopt NBTC samen met Van Eijk & Van der Lubbe en ABN AMRO weer tijdens de Dutch Design Week aanwezig te zijn met een vervolg op ‘Ontwerp nieuw toerisme’. Heb je het ultieme plan hoe toerisme kan bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen en wil je dat bespreekbaar maken volgend jaar tijdens de Dutch Design Week? Of heb je vragen en/of opmerkingen over dit gesprek? Stuur dan een e-mail naar: designthinking@holland.com