Key Insights Verenigd Koninkrijk
Ontdek de Britse markt met onze Key Insights: vol kennis en inzichten die essentieel zijn voor effectieve marktbewerking. In de publicatie lees je over het vakantiegedrag van de Britten, zoals het aantal nachten, bestedingen, populaire bestemmingen en het type vakanties dat zij vaak in Nederland doorbrengen.

In 2022 maakten de Britten 8,6% uit van alle inkomende toeristen naar Nederland (16,6 miljoen). Daarmee staat het Verenigd Koninkrijk, na Duitsland en België, op de derde plaats van herkomstlanden met de meeste bezoekers aan Nederland. Britten maken graag stedentrips en het zal aan de populariteit liggen van Amsterdam dat de provincie Noord-Holland de meeste verblijfsgasten trekt. Zuid-Holland staat op twee met steden als Rotterdam, Den Haag, Leiden en Delft.
Stedentrips vol activiteiten en cultuur
Meer dan eenderde van alle niet-zakelijke reizen vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland zijn citytrips. Daarna volgen culturele vakanties (11%), natuurvakanties (10%) of een bezoek aan vrienden of familie (ook 10%). Cultuur is vaak een belangrijk onderdeel van citytrips. Britse bezoekers gaan bijvoorbeeld vaker naar een museum of tentoonstelling dan Belgen of Duitsers in Nederland. Meest ondernomen activiteiten zijn stadswandelingen (43%), winkelen (35%) en uit eten gaan (34%) tijdens een verblijf in Nederland. Britten gaan ook vaker naar stadsparken (29%) dan bezoekers uit Duitsland, België en Frankrijk.
Het imago van Nederland over de grens
46% van de Britten is goed of redelijk goed bekend met Nederland, 28% is een beetje bekend met Nederland, 17% kent het alleen van naam en 8% is helemaal niet bekend met Nederland. Nederlanders hebben een positief imago. Ze worden omschreven als vriendelijk, aardig en gastvrij. Termen als 'ruimdenkend' en 'tolerant' worden ook gebruikt door respondenten. Wat betreft het toeristisch aanbod zien Britten Nederland als een land met veel mogelijkheden om te fietsen (85%), een divers aanbod aan restaurants (80%), veel moderne steden (79%) en goed openbaar vervoer (79%).
Ontdek opvallende trends en nieuwe kansen
De publicatie behandelt ook belangrijke ontwikkelingen en opkomende trends binnen de reis- en toerismesector. Er wordt onder meer gekeken naar duurzaamheid, veranderende werkmethoden en nieuwe mediagewoonten. Uit onderzoek van NBTC (Vakantie Sentiment Monitor, juni 2023) blijkt bijvoorbeeld dat 53% van de inwoners van het Verenigd Koninkrijk bij het boeken van een vakantie rekening wil houden met het milieu. Andere opvallende trends zijn de opkomst van podcasts in het medialandschap en de toegenomen interesse in zogenaamde 'hybride werkvakanties'.
SWOT-analyse en nuttige tips bij het zakendoen
In een SWOT-analyse worden de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van Nederland als bestemming geanalyseerd. Zo reizen de Britten het hele jaar door naar Nederland, maar hebben ze ook een ruime keuze voor citytrips naar andere landen in Europa. Daarnaast vind je in de publicatie de do’s en don’ts voor het zakendoen met Britse partners. Hoewel veel Nederlanders goed Engels spreken, is inzicht in de culturele verschillen onmisbaar voor een succesvolle samenwerking.
Heb je specifieke vragen? Onze Market & Insights Manager in Londen, Sandra Ishmael, staat altijd klaar om je te ondersteunen met haar expertise.
Ontdek meer!
Bekijk de Key Insights Verenigd Koninkrijk
Wil je de Britse markt beter begrijpen? Lees alle inzichten over bezoekers uit Engeland, van vakantiegedrag en trends tot zakelijke reizen.
Download de NBTC Key Insights UK