Publicatie

Binnensteden

Thema: Bezoekers­management

Zwolle en Maastricht experimenteerden allebei met bezoekersmanagement in de binnenstad. Het leidde tot bruikbare inzichten, die ook in andere steden goed toepasbaar zijn. 

Zwolle 

In Zwolle voerde Duwtje een praktijkonderzoek uit. Dit gebeurde in opdracht van NBTC en de Rijksoverheid en met medewerking van Gemeente Zwolle. 

Zoals veel steden, kent Zwolle plekken waar het op piekmomenten te druk wordt. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Diezerstraat, waar mensen graag komen om bepaalde winkels of andere interessante plekken te bezoeken. 

Zwolle kent echter ook andere bezoekwaardige plekken, die veel rustiger zijn. Het Eiland is zo’n straat: een stuk rustiger dan de bekende Diezerstraat en toch in staat om voor een aanzienlijk deel te voorzien in de winkelbehoefte van het publiek. 

Tijdens het praktijkonderzoek in Zwolle keek Duwtje wat het effect was van stickers en belijning in de openbare ruimte om bezoekers naar alternatieve, rustigere gebieden te leiden.  

Maastricht  

In Maastricht voerden Duwtje en ESI een praktijkonderzoek uit in opdracht van NBTC en de Rijksoverheid en met medewerking van Gemeente Maastricht. Hierbij werd het effect gemeten van verschillende maatregelen in het kader van bezoekersmanagement, zoals de inzet van wegwijzers en cityhosts. Opzet van deze test was dat meer mensen zouden kiezen voor een alternatieve route naar het Vrijthof. Gewenste uitkomst: een betere benutting van de ruimte in de stad en minder drukte in de grote winkelstaat.