Artikel

Aan de slag met digitale belevingen

Thema: Bestemmingsontwikkeling

In de landelijke visie op toerisme, Perspectief 2030, is een van de strategische pijlers “Nederland overal aantrekkelijk”. Daarbinnen staan we  voor de opgave om het huidige (cultureel) aanbod te verbeteren, nieuw aanbod te ontwikkelen en onbekende gebieden in de spotlight te zetten. Digitale innovaties en technologie  kunnen hierbij helpen. En bij het bereiken, binden en boeien van de juiste bezoekers. 

“Corona heeft duidelijk gemaakt hoe digitale mogelijkheden ook kunnen helpen om op afstand met bezoekers in contact te blijven”, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. “We merken dat de ontwikkeling en implementatie van digitale innovaties nieuwe kennis en inzichten vergt. Er is behoefte aan heldere informatie en handige tools om tot de juiste digitale toepassing voor het juiste doel te komen.” 

Stappenplan: aan de slag met digitale beleving

Er zijn talloze mogelijkheden als het gaat om digitale belevingen, van augmented reality apps en virtual reality experiences tot artificial intelligence en virtuele beelden. De verleiding is soms groot om direct voor een mooi middel te kiezen. Maar het is verstandig om voorafgaand aan die keuze een aantal vragen te beantwoorden: Wat is je motivatie voor een digitale beleving? Welke digitale technieken kun je gebruiken? Op welke doelgroep(en) richt je je als bestemming? In welke fase van de klantenreis zet je een digitale beleving in? En ben je er als organisatie intern klaar voor? Of gebruik je al een digitale beleving en hoe kun je deze het beste evalueren? Om bestemmingen hierbij te helpen heeft NBTC in samenwerking met Breda University of Applied Sciences (BUas) een stappenplan ontwikkeld. Benieuwd naar dit stappenplan? Bekijk dan de sneak preview in onderstaande video. 

Stappenplan Digitale Beleving

Digitale beleving sessies 


NBTC hielp al diverse partijen uit de sector op weg met kennis en advies op basis van het stappenplan via een digitale beleving sessie. Ook is een aantal partijen diverse studententrajecten vanuit BUas gestart.  

Anouk van Eekelen: ‘’We merken dat partijen het ontzettend fijn vinden om met elkaar onder leiding van NBTC vóór de daadwerkelijke uitvraag en realisatie van een digitale beleving na te denken waarom ze hiermee aan de slag willen gaan. Zo weten ze beter wat ze willen en komen ze minder snel voor verassingen te staan’’.

Webinar “Succesvolle digitale innovatie voor jouw stad of regio” 

Tijdens dit webinar in het najaar van 2021 inspireerden en stimuleerden we deelnemers om zelf aan de slag te gaan met een digitale innovatie voor hun stad of regio: hoe kan je dit realiseren en evalueren? Verschillende experts deelden hun kennis, inzichten, tips & tricks over ontwikkelingen, trends en praktijkvoorbeelden. Klik hier voor overzicht met de meest interessante inzichten van deze experts.

Compilatievideo introductie sessie Digitale innovatie

Wil je de gehele webinar maar ook de break-out sessies en andere toffe video’s die zijn gedeeld tijdens de webinar terugkijken? Klik dan hier

Whitepaper: Digitale beleving & Augmented Reality app – ontwikkeling van A tot Z

We bieden ook een plan van aanpak voor de ontwikkeling van een Augmented Reality app. Samen met Arne Keuning, digitaal strategisch adviseur van Upstream maakte NBTC een analyse met als doel de AR app zo efficiënt mogelijk te realiseren. We hebben hiervoor de case van Brabant Remembers Living History Augmented reality app gebruikt. Hierbij keken we naar de ontwikkeling, investeringen, opbrengsten, en tips & tricks. Klik hier om deze whitepaper te downloaden. 

Neem contact op voor een verdiepende sessie

Heb je vragen en/of wil je ook aan de slag met het verkennen van een digitale beleving door middel van een verdiepende sessie? Neem dan contact op met Britt de Bruin, Programma Manager NBTC via bdebruin@holland.com.