Artikel

Aan de slag met digitale belevingen

Thema: Bestemmings­ontwikkeling

In de landelijke visie op toerisme Perspectief 2030 is een van de strategische pijlers Nederland overal aantrekkelijk. Binnen deze pijler ligt er een ontwikkelopgave om het huidige aanbod te verbeteren, nieuw aanbod te ontwikkelen en onbekende gebieden te ontsluiten. Digitale innovaties en technologische ontwikkelingen kunnen helpen bij deze ontwikkelingen en versterking van toeristisch aanbod. En bij het bereiken, binden en boeien van de juiste bezoekers.

“Corona heeft duidelijk gemaakt hoe digitale mogelijkheden ook kunnen helpen om op afstand met bezoekers in contact te blijven”, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. “We merken dat de ontwikkeling en implementatie van digitale innovaties nieuwe kennis en inzichten vergt. Er is behoefte aan heldere informatie en handige tools om tot de juiste digitale toepassing voor het juiste doel te komen.”

Stappenplan: aan de slag met digitale beleving

Er zijn talloze mogelijkheden als het gaat om digitale belevingen, van augmented realityapps en virtual reality experiences tot artificial intelligence en virtuele beelden. De verleiding is soms groot om direct voor een mooi middel te kiezen. Maar het is verstandig om voorafgaand aan die keuze een aantal vragen te beantwoorden: Wat is je motivatie voor een digitale beleving? Welke digitale technieken kun je gebruiken? Op welke doelgroep(en) richt je je als bestemming? In welke fase van de klantenreis zet je een digitale beleving in? En ben je er als organisatie intern klaar voor? Of gebruik je al een digitale beleving en hoe kun je deze het beste evalueren? Om bestemmingen hierbij te helpen heeft NBTC in samenwerking met Breda University of Applied Sciences (BUas) een stappenplan ontwikkeld. Benieuwd naar dit stappenplan? Bekijk dan de sneak preview in onderstaande video.

Stappenplan Digitale Beleving

Eerste testcase: verhaallijn Nederland Waterland

Anouk van Eekelen: “De verhaallijn Nederland Waterland heeft de inzet van digitale innovaties hoog op de agenda staan. Dit bood ons een mooie kans om het stappenplan te testen en om daarna samen een ideale digitale beleving voor hun collectieve verhaallijn te verkennen.” NBTC heeft met de trekkersgroep van de verhaallijn een online brainstormsessie gehouden. Naar aanleiding van deze sessie is er een adviesplan opgesteld en een werkgroep gevormd. Momenteel worden vervolgstappen uitgevoerd. Daarnaast lopen er enkele studententrajecten van BUas om iconische locaties van Nederland Waterland te ondersteunen in het maken van de juiste keuzes voor een digitale beleving en deze naderhand te evalueren.

Neem contact op voor een verdiepende sessie

Heb je vragen en/of wil je ook aan de slag met het verkennen van een digitale beleving door middel van een verdiepende sessie? Neem dan contact op met Britt de Bruin.