Take outs Skift Global Forum
Het bekende internationale reisplatform Skift organiseerde onlangs het Skift Global Forum. Antonia Koedijk van NBTC New York woonde het event virtueel bij en deelt de belangrijkste take outs van sprekers van wereldwijde OTA’s, hotelketens, luchtvaartmaatschappijen en DMO’s. Het Skift Global Forum stond in het teken van de wereldwijde uitdagingen en vooruitzichten van de sector.
Observaties:
- Gezondheid en veiligheid zullen nu en in de toekomst ‘top-of-mind’ zijn van zowel de vrijetijds- als de zakenreizigers. Wendbaarheid en het vermogen om samen nieuwe producten/diensten te creëren zullen cruciaal zijn aldus Melissa Dalrymple, Partner, McKinsey & Company & Jules Seeler, Sr. Partner.
- Luisteren naar gebruikers (reizigers en bewoners) is belangrijker dan ooit en zal op de lange termijn bepalend zijn voor succes. Als voorbeeld noemt Mark Vondrasek, CCO, Hyatt, het werken vanuit een hotel waarbij uitdagingen van thuiswerken worden erkend en een veilige en ontspannen werkomgeving wordt geboden in de vorm van ‘World of Hyatt-Work from Hyatt’ Escape.
- In lijn met het bovenstaande heeft Southwest de Southwest Promise ontwikkeld. De luchtvaartmaatschappij herpositioneerde zich van point-to-point naar hub-and-spoke airline. De reisintenties van passagiers nam toe met 30% tot 80% na afloop van een vlucht, volgens Andrew Waterson, EVP & CCO.
- Dit is het juiste moment voor de DMO zich te profileren door maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en een merk te creëren bij lokale bewoners, aldus Dan Holowack, Co-Founder & CEO, CrowdRiff, die onlangs Localhood in Toronto introduceerde. Dan raadt aan slechts digitaal en op sociaal en kleinschalig niveau marketing te bedrijven. Richt je op een simpele ‘grassroots’ strategie, in plaats van grootschalige, kostbare campagnes.
- DMO’s zullen kritisch moeten omgaan met metrieken en deze herdefiniëren. Aankomsten en bestedingen alleen zijn niet langer leidend. Het ontwikkelen van 'zachte' op waarden gebaseerde metrieken is essentieel. Glenn Jones, Interim CEO, Bermuda Tourism refereert aan Bermuda’s Digital Nomad Concept, ontwikkeld om het tekort aan internationale reizigers tgv Covid-19 te overbruggen. Lengte van het verblijf is een belangrijke metriek.
Ontwikkelingen
Covid-19 veroorzaakt een ommekeer in de reisindustrie en tijdig en snel anticiperen is een voorwaarde. Denk aan bewust en verantwoord reizen, het betrekken en bevorderen van lokale, diverse gemeenschappen, vooral op het platteland.
- Covid-19 versnelt het tempo van digitale transformatie wat voordelen kan opleveren, zoals verhoogde weerbaarheid, efficiëntie, flexibiliteit en inzicht. Prognoses uitbrengen op korte termijn wordt van essentieel belang - ‘cloud management’ speelt een belangrijke rol.
- Het vrijetijdsreizen vanuit de VS zal waarschijnlijk in Q2 of begin Q3 2021 opnieuw beginnen. Hoewel de komst van een vaccin een positieve invloed zal hebben verwacht men niet dat het vaccin op korte termijn tot grootschalig herstel zal leiden.
- De mens is gemaakt om te reizen en te verbinden. Het beeld in China geeft dit aan, waar inmiddels nationaal weer volop gereisd wordt. Europa en Noord-Amerika zullen volgen. Met name het zakelijke reizen zal veranderen. Een meer kritische houding met betrekking tot de toegevoegde waarde van persoonlijke ontmoetingen lijkt onvermijdelijk.
- Thuiswerken blijft en kantoren worden kleiner. Bedrijven zullen effectief en frequent gebruik blijven maken van technologie om medewerkers met elkaar te verbinden. Uiteindelijk kiest men weer voor ‘live’ interactie, dit kan bijvoorbeeld gebeuren door middel van een vergadering in een hotel.
- Sommige hotelbedrijven verbreden hun portefeuille en creëren een gezondere mix van stads- en vakantiehuizen.
- Hotels vinden een nieuw evenwicht tussen persoonlijke en technische diensten. Het faciliteren van (gedeeltelijke) contactloze betrokkenheid kan helpen bij het verhogen van de algehele gastbeleving.
- De alternatieve accommodatietrend is versneld, en is er om te blijven.
- De aandacht voor 'diversiteit' neemt toe en Delta's CEO Ed Bastian legt uit dat bij het heropbouwen van bedrijven en samenlevingen alle medewerkers en bewoners, onafhankelijk van hun afkomst en achtergrond, moeten worden betrokken. Bedrijven kunnen een grote rol spelen omdat ze mensen bij elkaar kunnen brengen; het is nu tijd om te stoppen, te luisteren en te focussen op dit onderwerp (leren van gegevens).
Samenvattend; een interessant, levendig en productief Forum. Klik hier om het Forum alsnog te ervaren.