Bestemming Nederland

Werken aan duurzaam herstel van de bezoekerseconomie

De toerismesector wordt ongekend hard geraakt door de coronacrisis. Het inkomend en binnenlands toerisme ligt nagenoeg helemaal stil, met enorme gevolgen voor onder meer vakantieparken, hotels, vervoersbedrijven, attracties en de culturele sector. Wanneer de tijd rijp is moet Nederland versneld en met kracht bezoekers uit binnen- en buitenland zien terug te winnen. Aan ons de taak om tot die tijd binnen de mogelijkheden creatief te zijn én er daarnaast voor te zorgen dat we er klaar voor zijn om versneld aan de slag kunnen gaan met het duurzame herstel van de bezoekerseconomie in ons land.  

Nú aan de slag 

Zo geven we binnen het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming Nederland samen met lokale en regionale destinatiemanagement-organisaties invulling aan de beweging Hier Moet Je Zijn. We monitoren de impact van COVID-19 op reisplannen en zoek- en bezoekgedrag en het thema bezoekersmanagement heeft onze speciale aandacht. Nu fysiek reizen niet of beperkt mogelijk is, worden digitale belevingen belangrijker. Met het Stappenplan Digitale belevingen worden bestemmingen geholpen om digitale innovaties en technologische ontwikkelingen toe te passen en daarmee hun aanbod te versterken of nieuw aanbod te creëren.  

Op korte termijn zijn conversie gedreven internationale consumentencampagnes niet relevant. Wel is het noodzakelijk om te blijven investeren in de reputatie en het imago van Nederland in het buitenland. Dat doen we door nieuwe content te ontwikkelen en daarmee toekomstige bezoekers te inspireren. Ook organiseren we virtuele persreizen en virtuele perspresentaties om de internationale media en influencers betrokken te houden.   

In samenwerking met onze congrespartners werken we aan de her- en doorstart van de zakelijke markt. Want investeren in bijeenkomsten en congressen van straks is investeren in waardevol en welkom bezoek. Verder geeft NBTC - als onderdeel van de Taskforce Gastvrijheidseconomie - invulling aan de Actieagenda Perspectief 2030, waarmee we inzetten op duurzaam herstel voor de gehele sector.   

We horen graag van je

Heb je vragen, suggesties of ideeën of kunnen wij ergens anders mee helpen? Wij horen het graag! Neem contact op met Max Schreuder of één van onze andere collega’s

Samen sterk(er) – nu meer dan ooit.