Japan

In 2014 ondernamen de Japanners bijna 17 miljoen buitenlandse reizen (zowel vakanties als zakenreizen). Door onder meer de economische ontwikkelingen in combinatie met een dalende bevolkingsomvang en de dreiging van aanslagen staat het uitgaand toerisme echter onder druk. Gezien de relatief hoge economische waarde van deze groep (Japanners zijn ‘big spenders’) is Japan voor ons land een belangrijke herkomstmarkt.

Waarom komen ze?

Met name de Nederlandse cultuur trekt de aandacht van Japanners. Museumbezoek en het maken van een stadswandeling zijn de meest ondernomen activiteiten tijdens hun verblijf in Nederland. Verreweg de meeste Japanners denken bij Nederland aan tulpen, windmolens en klompen.

Waar Italië en Frankrijk een grote aantrekkingskracht hebben onder Japanse first time visitors, is ons land met name in trek bij Japanners die Europa al eerder hebben bezocht.

Een aantal cijfers

Van alle reizen van Japanners naar Nederland in 2016 had 45% een toeristisch doel. Daarnaast betrof 46% zakelijke reizen.

Nederland wist in 2016 109.000 Japanse gasten te trekken. Een daling van 21% ten opzichte van 2015. Veel Japanners komen in de lente en in de zomer naar Nederland. De meesten verblijven dan in 4-sterrenhotels.

Het stereotype van Japanse reizigers die tien landen in een week tijd bezoeken, is niet meer van deze tijd. Meer en meer Japanse toeristen komen terug naar bestemmingen voor een langer bezoek.

De Engelstalige MarketScan Japan geeft meer achtergrondinformatie over de Japanse economie en het reisgedrag van Japanners.

Het rapport  'The Japanese Outbound Travel Market' van de European Tour Operators Association (ETOA) biedt een overzicht van de Japanse reismarkt. In dit rapport wordt het reisgedrag van de Japanner doorgelicht. Welke bestemmingen zijn favoriet? Wat doen zij graag tijdens hun Europa-trip?

Samenwerken?

Wilt u meedoen met marketingactiviteiten voor Nederland op de Japanse markt of heeft u andere vragen over NBTC in Japan? Neem dan contact op met een van onze Partnership Development Managers.

Country Manager

Harue Nakagawa

Adres

Netherlands Board of Tourism & Conventions NK Shinwa Building 5 F, 5-1 Kojimachi, Chiyoda-ku Tokyo 102-0083 Japan

MarketScan Japan 2017

Achtergrond informatie over de Japanse economie en het reisgedrag van Japanners.

Lees verder