Repeat-campagne: bezoekers komen terug

Een bezoeker die Nederland voor de tweede keer bereikt, staat open voor een bezoek aan hele andere plekken dan de eerste keer. Waarom is het zo belangrijk dat bezoekers terugkeren? Wat levert het ons op? En zijn bezoekers wel geïnteresseerd in een herhaalbezoek?

Het spreiden van internationaal bezoek – zowel in tijd als ruimte – staat centraal in de HollandCity-strategie. Een belangrijke doelgroep hierbij wordt gevormd door internationale bezoekers die Nederland vaker bezoeken. Deze zogenaamde herhaalbezoekers zagen de highlights al, en staan open voor nieuwe ideeën en nieuwe bestemmingen in ons land. NBTC Holland Marketing zet substantieel in op het aantrekken van herhaalbezoek.

België, Duitsland en Groot-Brittannië

Potentiële herhaalbezoekers komen voor een groot deel uit België, Duitsland en Groot-Brittannië. Van de Duitse vakantiegangers bezocht 67 procent Nederland in de laatste drie jaar, tegenover 77 procent van de Belgische en 34 procent van de Britse reizigers. We richten ons specifiek op de regio’s Vlaanderen, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Londen en Zuidoost-Engeland. Deze hebben bij het spreiden van bezoek over heel Nederland het grootste potentieel.

Inspiratie via relevante thema’s

De doelgroepen waarop we onze campagnes voor herhaalbezoek richten, spreken we aan met gerichte boodschappen. Dat doen we op de kanalen die zij raadplegen bij het plannen van een korte of langere vakantie. Gedurende het jaar hanteren we hierbij steeds een ander thema. Op deze manier inspireren we bezoekers telkens weer om nogmaals naar Nederland te reizen. De thema’s die we kiezen, stemmen we nauwkeurig af: we haken in op wat de doelgroepen bezighoudt.

Optimale marketingmix

Hoe kiest een consument zijn vakantiebestemming? Aan het moment waarop die keuze gemaakt wordt, gaat vaak een hele reis vooraf. Door het analyseren van de fasen die de potentiële reiziger hierbij doorloopt, krijgen we inzicht in de relevante touchpoints. Op welk moment maakt iemand welke afweging en waarom? Op basis hiervan bepalen we de optimale marketingmix. We weten zo niet alleen welke content we een bezoeker moeten aanbieden, maar ook waar en wanneer.

Gericht en effectief bereik

Door nauwe samenwerking met lokale media- en distributiepartners zijn we in staat een zeer gericht en effectief bereik te genereren. Met onze online- en offline-activiteiten in Vlaanderen, Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen bereiken we ruim 2,4 miljoen Vlamingen en 5,3 miljoen Duitsers. Van de Vlamingen onderneemt 30 procent een vervolgactie, tegen 45 procent van de Duitsers.

Herhaalbezoek betaalt zich uit

Wat zijn de directe gevolgen van deze vervolgacties? Met onze campagnes genereren we een aanzienlijk bedrag aan additionele bestedingen: € 57,1 miljoen in Vlaanderen en € 408,5 miljoen in Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Inzetten op het aantrekken van herhaalbezoek werpt dus overduidelijk zijn vruchten af. Alle reden voor een nog intensievere aanpak!

Bram Straatman

Directeur NBTC België & Duitsland
T +32 (0) 2 543 0808

Stuur een E-mail