Spreiding van internationale bezoekers werkt

21 december 2017

De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp, Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Mauritshuis - Den Haag

Themajaren bieden goede aanknopingspunten om (inter)nationale bezoekers te spreiden door Nederland. Tentoonstellingen en evenementen, passend binnen zo’n themajaar, vormen een aanleiding voor bezoekers om ook de minder bekende plekken en regio’s van ons land te bekijken. Na het succesvolle Mondriaan tot Dutch Design jaar, lanceert NBTC Holland Marketing in samenwerking met partners daarom een nieuw thema in 2019. Dat jaar zal in het teken staan van ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’. In 2019 is het 350 geleden dat Rembrandt stierf. Een mooie gelegenheid om het rijke erfgoed van de Nederlandse gouden eeuw aan de hand van tentoonstellingen die in dat jaar worden georganiseerd, bekend te maken bij buitenlandse bezoekers.

Themajaren versterken spreiding

NBTC zet de komende jaren in op spreiding van internationale bezoekers in ruimte en tijd via de zogenaamde HollandCity-strategie, zodat ook minder bekende plekken meeprofiteren van de groei van toerisme. De organisatie van themajaren is een voorbeeld van hoe spreiding onder bezoekers wordt gestimuleerd. “Na het succesvolle Mondriaan tot Dutch Design themajaar starten we met veel enthousiasme het Rembrandt & de Gouden Eeuw jaar op. In samenwerking met partners inspireren we internationale bezoekers om ook de voor hen minder bekende plekken en regio’s buiten Amsterdam te bezoeken. Dat andere steden naast Amsterdam ook schatkamers van de gouden eeuw zijn, is voor velen minder bekend. Met dit themajaar zetten we Amsterdamse iconen in als middel om bezoekers kennis te laten maken met de Gouden Eeuw iconen in de rest van het land”, aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.

Naast spreiding zet NBTC in op segmenten met een bovengemiddeld bestedingspatroon zoals cultuurtoerisme. De cultuurtoerist besteedt gemiddeld zo’n 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro die een gemiddelde toerist uitgeeft per verblijf.

2019: Rembrandt & de Gouden Eeuw

Het zogenaamde internationale themajaar ‘Rembrandt & the Dutch Golden Age’ is onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen NBTC, steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. Gezamenlijk vertellen de steden het verhaal van de rijke geschiedenis van Nederland in de Gouden Eeuw. In 2019 organiseren de deelnemende steden unieke tentoonstellingen over Rembrandt en onder andere zijn leerlingen en andere Hollandse Meesters van die tijd. Daarmee staat de meerjarige samenwerking een jaar lang extra in de (inter)nationale schijnwerpers.

  • Strategie

    NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de marketing van de bestemming Nederland in binnen- en buitenland.

    Lees verder
  • Samenwerken

    Nederland op de kaart zetten als aantrekkelijke bestemming voor vakanties en zakelijke bijeenkomsten. Dat is onze kerntaak.

    Lees verder
  • Actueel

    Lees het laatste nieuws vanuit NBTC of abonneer je op onze nieuwsbrief

    Lees verder