Internationale influencers verwonderen zich over Nederlandse Natuur

25 juli 2019

Medio mei startte de internationale campagne Holland National Parks. Doel is de toerist die op zoek is naar bijzondere natuurbelevenissen te inspireren en uiteindelijk te verleiden tot een bezoek aan een van de gebieden: Nationaal Park NLDelta, Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal Park Hollandse Duinen. Na twee maanden hebben circa 25 influencers en journalisten een of meerdere van deze gebieden bezocht en daarover in het buitenland gepubliceerd.

De campagne wordt uitgevoerd door het Nationale Parkenbureau in samenwerking met NBTC Holland Marketing. De site www.hollandnationalparks.com ondersteunt alle marketingactiviteiten de komende jaren.

Land van contrasten

In de parken ervaren de influencers zelf hoe uniek het verhaal van Nederlandse natuur is. Janneke van Montfort, manager Nationale Parken Bureau: ‘Op maar weinig plekken in de wereld is de natuur op korte afstand zo divers. Nergens is de interactie tussen water en land en tussen natuur en mens zo duidelijk aanwezig en inventief aangepakt als hier.’ De influencers bezoeken o.a het net geopende vogelobservarium Tij met een panoramisch uitzicht op het Haringvliet, ervaren hoe de duinen en stad in elkaar overgaan nabij Den Haag en verwonderen zich over het lopen op de bodem van de zee tijdens het wadlopen.

Bijzondere natuurbelevenissen

In de hele campagne staan bijzondere belevenissen centraal. Het eerste jaar worden Nationaal Park NLDelta, Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal Park Hollandse Duinen onder de aandacht gebracht van Duitsers, Belgen, Italianen, Fransen en Spanjaarden. Janneke: ‘Deze drie gebieden wonnen in 2016 de prijs van Mooiste natuurgebied van Nederland en daarmee ook de deelname aan deze campagne. Vanaf volgend jaar kunnen ook andere Nationale Parken deelnemen aan de campagne.’

Nationale Parken stimuleren spreiding

Jos Vranken, NBTC: ‘De campagne Holland National Parks past bij de opgave om de gewenste bezoekers beter te spreiden over ons land. Het onder de aandacht brengen van minder bekende toeristische plekken kan bijdragen aan de ontwikkeling en vitaliteit van regio’s die dat nodig hebben. Daarnaast verwachten we dat de campagne eraan bijdraagt dat Nederlanders zich meer bewust worden van de bijzondere natuur die ons land heeft.’ 

Samenwerking

De uitvoering van de campagne Holland National Parks valt onder verantwoordelijkheid van het Nationale Parken Bureau, dat nationale parken inspireert en helpt die een hogere kwaliteitsstandaard ambiëren. Het bureau krijgt daarbij ondersteuning NBTC Holland Marketing, dat verantwoordelijk is voor de positionering, ontwikkeling en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. NBTC coördineert de campagne en begeleidt parken bij het formuleren en activeren van hun merk, ontwikkelen van belevenissen en invullen van marketingvraagstukken.