Holland verstevigt positie in Japan

12 november 2015

  • The Other Holland
  • Japanners zijn ‘big spenders’


Tijdens een toerismeseminar in Tokio, mede georganiseerd door KLM, tekende NBTC afgelopen woensdag een samenwerkingsovereenkomst met vijf Japanse touroperators in het bijzijn van minister van Economische Zaken, Henk Kamp. Gezamenlijk zetten de partijen zich in om Japanse bezoekers te verleiden ook andere delen van Nederland (‘The Other Holland’) te bezoeken, in toenemende mate ook in het najaar en de winter. “Daarmee committeren we ons aan het verder stimuleren van de spreiding van (Japanse) bezoekers door ons land”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC. “Dit doen we vanuit het concept HollandCity, waarmee we Nederland promoten als een stad. Ons land is tenslotte niet veel groter dan Groot-Tokio. Door het koppelen van meerdere plekken in ons land rondom de interesses van Japanse bezoekers zorgen we ervoor dat zij ook van de gebaande paden af gaan. Dit alles doen we gezamenlijk met partners en zo zorgen we voor een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie en het regionale verdienvermogen.”

Cijfers

In 2014 ondernamen de Japanners bijna 17 miljoen buitenlandse reizen (zowel vakanties als zakenreizen), ruim 3% minder dan het jaar daarvoor. Door onder meer de huidige economische ontwikkelingen in combinatie met een dalende bevolkingsomvang staat het uitgaand toerisme onder druk. Ook Nederland heeft daar last van. In 2014 bezochten zo’n 147.000 Japanse toeristen en zakelijke reizigers ons land, een daling van zo’n 3%. NBTC verwacht echter dat het inkomend toerisme uit Japan, na een paar jaar van herstel en gestage groei, in 2020 groeit naar zo’n 155.000.

Economisch belang

Gezien de relatief hoge economische waarde van deze groep -Japanners zijn ‘big spenders’- is Japan voor ons land een belangrijke herkomstmarkt. Een Japanner geeft – per persoon per dag- het meeste uit van alle bezoekers: ruim 450 euro per dag tegenover een gemiddelde van alle bezoekers van 215 euro per dag. In 2014 besteedden de 147.000 bezoekers in totaal zo’n 195 miljoen euro aan hun bezoek aan Nederland.

Waarom komen ze?

Met name de Nederlandse cultuur trekt de aandacht van Japanners. Museumbezoek en het maken van een stadswandeling zijn de meest ondernomen activiteiten tijdens hun verblijf in Nederland. Voor meer informatie van het reisgedrag van Japanners, zie de MarketScan.

Strategie

In 2020 verwacht NBTC dat er zo’n 16 miljoen internationale toeristen ons land bezoeken. Om maximaal te kunnen profiteren van de waarde uit internationaal bezoek moeten we inzetten op toerismespreiding. Lees hier verder over de Holland Branding en Marketingstrategie.