2017: het jaar van Mondriaan tot Dutch Design

24 oktober 2016

2017 is het jaar waarin we 100 jaar vormgeving van de toekomst vieren. Directe aanleiding is de oprichting van De Stijl in 1917, met kenmerken die tot op de dag van vandaag in Dutch Design te zien zijn. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners, 2017 uitgeroepen tot themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’. Voor de kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken. Tijdens Dutch Design Week in Eindhoven werd het themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd voor de Nederlandse pers.

De Stijl, Mondriaan

Benno Tempel, directeur Gemeentemuseum: “Nederland heeft sinds de 17e eeuw wereldberoemde kunstenaars voortgebracht als Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Nu het in 2017 honderd jaar geleden is dat De Stijl werd opgericht, is het een mooi moment voor een eerbetoon aan deze kunstbeweging met boegbeelden als Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Piet Mondriaan. De Stijl is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor kunstenaars, architecten, vormgevers en couturiers. Met hun vernieuwende ideeën maakten de kunstenaars van De Stijl de weg vrij voor de ontwerpers van nu. De grote tentoonstellingen en vele activiteiten die tijdens dit themajaar door heel het land worden georganiseerd, laten zien dat we als Nederlanders trots mogen zijn op kunstenaars en ontwerpers, van toen en nu.” 

Dutch Design

Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation: “Wij inspireren de wereld met Dutch Design. De mentaliteit om vernieuwing op een toegankelijke manier toe te passen in de samenleving - optimistisch, onconventioneel, niet hiërarchisch en met humor – is wereldvermaard. Dit gegeven krijgt in 2017 een bijzonder podium in een inspirerend themajaar. Gedurende 2017 kan het internationaal publiek ervaren hoe Nederland vormgeeft aan de toekomst.”

Cultuurtoerisme

Conrad van Tiggelen, NBTC: “Het themajaar markeert de introductie van de verhaallijn Mondriaan tot Dutch Design, die bezoekers door heel Nederland naar interessante plaatsen voert die te maken hebben met werken uit de periode van De Stijl en hedendaags design. NBTC zet de komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte. Dit themajaar biedt daarvoor goede aanknopingspunten. De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken. Daarnaast zet NBTC in op thema’s die de bestedingen van het bezoek verhogen, zoals cultuurtoerisme.” De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; ruim 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro van een gemiddelde toerist. De internationale promotie van het themajaar vindt plaats in België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Verenigde Staten en Scandinavië.

Samenwerking

Dit themajaar komt tot stand door een samenwerking van NBTC met uiteenlopende partners. De marketingpartners zijn Den Haag Marketing, Leiden Marketing, Museum Drachten, Toerisme Gelderland, Toerisme Utrecht / Citymarketing Amersfoort en VisitBrabant.

De contentpartners:

Den Haag
Gemeentemuseum Den Haag

Gelderland
Jachthuis Sint Hubertus
Kröller-Müller Museum
Museum Arnhem
Stadsmuseum Harderwijk
Villa Mondriaan

Leiden
Galerie LUMC
Museum De Lakenhal
Veenfabriek

Noord-Brabant
Dutch Design Foundation
Van Abbemuseum
TextielMuseum
De Pont museum
Nieuw Breda’s Museum
Gemeentemuseum Helmond
Sundaymorning@ekwc (Europees Keramisch Werkcentrum)
Atelier Piet Hein Eek
Cor Unum Ceramics
Studio Maarten Baas
De Ploegfabriek Bergeijk
Graphic Design Festival
Het Noordbrabants Museum
Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur
STRP Biënnale
Shine

Noord-Nederland
Museum Drachten
Rijksluchtvaartschool Eelde
Keramiekmuseum Princessehof

Utrecht/Amersfoort
Centraal Museum
Kunsthal KAdE
Mondriaanhuis Amersfoort
Rietveldpaviljoen Amersfoort
Rietveld Schröderhuis
FASadE

Zie voor het complete overzicht www.ntbc.nl/mtdd.