Verhaallijnen

De HollandCity-strategie speelt in op het compacte karakter van Nederland. Onderdeel van de strategie zijn de verhaallijnen, die als denkbeeldige metrolijnen door Nederland lopen. Ze verbinden plekken op basis van een thema of interesse. Via de verhaallijnen ontdekken internationale bezoekers ook de minder bekende plekken in Nederland.

Inspelen op interesses

In elke verhaallijn staat een bepaald thema centraal. Typische Nederlandse onderwerpen verbinden we via een verhaallijn. Denk aan het verhaal van de Hanzesteden en het verhaal rondom Nederland Waterland.

Hanzesteden

De Hanzestedenlijn verbindt negen Hanzesteden aan het water in Overijssel en Gelderland. Met hun authentieke karakter en hun (culturele) historie vormen zij samen één aantrekkelijke en onderscheidende bestemming in Oost-Nederland.

Nederland Waterland

Water is onlosmakelijk verbonden met ons land. Dit komt op diverse plekken op aansprekende wijze tot uitdrukking. Nederland Waterland verbindt Nederlandse plekken die een bijzondere relatie hebben met water, zoals de Deltawerken, de Afsluitdijk en Nationaal Park De Biesbosch.

Koninklijk Nederland

Nederland en het Huis Oranje-Nassau zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Locaties met een verhaal over het Huis Oranje-Nassau vormen samen een sterke verhaallijn.

Liberation Route

De Tweede Wereldoorlog heeft een belangrijke plek in de Europese én Nederlandse geschiedenis. Via de Liberation Route ontdekt en ervaart de internationale bezoeker zelf de weg die de geallieerden in de laatste fase van de oorlog aflegden. Het is een internationale herdenkingsroute waarin Nederland een belangrijke plek inneemt.

Bloemen

Nederland is wereldberoemd om zijn prachtige bollenvelden. Ons land kent veel verrassende plekken vol bloemenpracht. Met hun fleurige karakter vormen zij een Bloemenlijn.

De Gouden Eeuw

De Gouden Eeuw was een periode van grote welvaart voor Nederland. De 17e-eeuwse grachten en de oude meesters zijn bekend. Dat de Gouden Eeuw ook nog springlevend is in steden als Middelburg, Hoorn en Haarlem is minder bekend.

Kastelen en Buitenplaatsen

In de 17e en 18e eeuw werden in Nederland veel riante buitenwoningen gebouwd. Daar kunnen we nog altijd van genieten: in verschillende gebieden vormen kastelen en buitenplaatsen een lint van lusthoven.

Dutch Food & Cuisine

In Nederland eet je verse en regionale producten van zeer hoge, internationaal erkende kwaliteit. Daarnaast kent Nederland veel goede restaurants én topchefs. De Dutch Food & Cuisine verhaallijn zet het culinaire imago van ons land op de kaart.

Van Gogh

Voor liefhebbers van Vincent van Gogh is er geen beter land om te bezoeken dan Nederland. Het Van Gogh Museum in Amsterdam bezit de grootste Van Gogh-collectie ter wereld en in de Brabantse dorpen Zundert en Nuenen leren bezoekers zijn persoonlijke leven kennen.

Mondriaan & de Stijl

Nederland staat internationaal bekend om haar rijke culturele landschap. De in 1917 opgerichte artistieke beweging De Stijl speelt daarin een belangrijke rol. De verhaallijn Mondriaan & De Stijl brengt internationale bezoekers op verrassende plekken – door heel Nederland.

Betere spreiding bezoekers

Net als de districten dragen verhaallijnen bij aan een betere spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. De toeristische hotspots zijn bij internationale bezoekers veelal bekend en kunnen hierdoor rekenen op grote aantallen bezoekers. Verhaallijnen inspireren bezoekers om buiten de gebaande paden te gaan en minder bekende plekken te ontdekken. Dit ontlast de highlights en maakt dat ook andere steden en regio’s profiteren
van toerisme.

Districten

Voor internationale bezoekers is Nederland als een wereldstad met districten die op relatief korte reisafstand van elkaar liggen. Door behalve Amsterdam ook andere districten uit te werken, ieder met hun eigen, onderscheidende DNA, verleiden we bezoekers om minder bekende steden en regio’s te ontdekken.

© Wouter Jansen

Evenementen & themajaren

Evenementen en themajaren zorgen voor urgentie om ons land in een bepaalde periode te bezoeken. Ze worden ingezet voor spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Door het toeristische aanbod en de evenementenprogrammering rondom één thema te bundelen, ontstaat een landelijk themajaar.