Districten

De afstanden binnen Nederland zijn klein. Je kunt ons land hierdoor vergelijken met een wereldstad met verschillende gebieden of districten, elk met een onderscheidend karakter. Maar een Chinese of Amerikaanse bezoeker is zich hiervan niet bewust. Dit willen we veranderen, zodat bezoekers meerdere steden en regio’s in Nederland bezoeken.

Minder bekende districten presenteren

Amsterdam neemt een prominente plek in op het netvlies van buitenlandse bezoekers. Andere districten, zoals Den Haag, Leiden en Utrecht zijn veel minder bekend. Met de HollandCity-strategie zorgen we ervoor dat meer steden en regio’s zichzelf op onderscheidende wijze presenteren als een district, gebaseerd op het eigen, unieke DNA. Op basis van de districtsgedachte biedt Nederland hiermee voor ieder wat wils.

Zo krijgen ook de soms minder bekende steden en regio’s de aandacht, zoals:

  • Het moderne en technologische Design District Eindhoven;
  • Het dynamische en multiculturele architectuur- en havendistrict Rotterdam;
  • Het landelijke en waterrijke Lake District Friesland.

Vergelijkbaar met woon-werkverkeer

Afstanden die internationale bezoekers afleggen in hun dagelijks woon-werkverkeer zijn vergelijkbaar met de afstanden tussen verschillende steden en regio’s in Nederland. Met de HollandCity-strategie benadrukken we daarom gericht het compacte karakter van ons land, om internationale bezoekers te verleiden ook andere delen van Nederland te ontdekken.

Verhaallijnen

Verhaallijnen lopen als denkbeeldige metrolijnen door Nederland; ze verbinden plekken en bezienswaardigheden op basis van een thema of interesse. Zo verleiden we bezoekers om méér van Nederland te ontdekken.

© Wouter Jansen

Evenementen & themajaren

Evenementen en themajaren zorgen voor urgentie om ons land in een bepaalde periode te bezoeken. Ze worden ingezet voor spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Door het toeristische aanbod en de evenementenprogrammering rondom één thema te bundelen, ontstaat een landelijk themajaar.