Landen gaan langzaam weer open - NBTC Holland Marketing
Dossier Coronavirus

Landen gaan langzaam weer open

In ‘The Voice of’ worden we op de hoogte gehouden over de impact van de coronacrisis op de lokale reisindustrie, het reissentiment en de verwachtingen in Duitsland, België, de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en China.

Algemene situatie

Langzaamaan versoepelen veel landen de coronamaatregelen. De Britten bevinden zich momenteel in de eerste fase van versoepeling. “Voor de Britten die niet thuis kunnen werken, zijn kantoren weer geopend. Parken en stranden zijn ook weer open”, vertelt Sandra Ishmael vanuit Londen. Ook in het noordoosten van Amerika is er sprake van versoepeling.  “In de staat New York zijn vijf provincies weer open, uiteraard met reisrestricties. New York en Long Island blijven voorlopig nog gesloten”, aldus Antonia Koedijk vanuit New York. In dit artikel van de NPR staat een overzicht van de heropening per staat.

In België gaat inmiddels fase twee van start. Musea, monumenten en dierenparken openen voorzichtig hun deuren. Kappers kunnen weer aan het werk en markten kunnen weer plaatsvinden, mits zij zich aan het maximale aantal van vijftig kramen houden.

Frankrijk is op het moment in twee gebieden verdeeld. De noordoosthoek Lille-Parijs-Straatsburg heeft code rood en wordt nog steeds beschouwd als risicogebied. De rest van Frankrijk heeft code groen. “In de groene gebieden, mogen restaurants en cafés hun deuren vanaf 2 juni heropenen, onder de voorwaarde dat de epidemie zich niet verder uitbreidt,” vertelt Roger Stryland vanuit Parijs.

In Duitsland zijn restaurants sinds 11 mei open. “Buffetten zijn niet toegestaan, er moet anderhalve meter afstand worden gehouden en het personeel moet mondkapjes dragen. Daarnaast is er alleen plek voor klanten die van tevoren hebben gereserveerd”, aldus Michael Siebers vanuit Keulen.

“In China is de situatie nog steeds stabiel”, laat Eddie Yang uit Beijing weten. Alleen in de stad Jilin is er lokaal een nieuwe lockdown ingesteld in verband met een nieuwe uitbraak. “Het leven in de stad kwam net weer op gang, maar nu is alles weer gesloten om verdere besmetting te voorkomen”, vertelt Eddie. In de overige provincies is de situatie vooralsnog stabiel. Chinezen mogen met een groene gezondheidskaart vrij reizen tussen provincies en er vinden extra temperatuurcontroles plaats op vliegvelden en busstations. Theaters, musea en bioscopen zijn weer open en ook evenementen mogen weer plaatsvinden.

Reizen

Volgens de Engelse premier Boris Johnson, zullen er binnenkort strikte regels worden opgelegd aan bezoekers die het Verenigd Koninkrijk binnenkomen. Dit is om te voorkomen dat het virus van buitenaf wordt binnengebracht. “Eén van de regels is dat bezoekers naar verwachting eerst twee weken in zelfisolatie moeten als ze ons land bezoeken. Alleen bezoekers uit Ierland en niet-toeristische bezoekers uit Frankrijk zullen vrijstelling krijgen”, aldus Sandra Ishmael.

De quarantainemaatregelen in Duitsland (Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) worden per 25 mei opgeheven. “Burgers die langer dan 72 uur in het buitenland zijn geweest, hoeven nu niet meer verplicht twee weken in quarantaine. Dit zorgt voor ruimte in het reis-en vakantieverkeer naar Nederland”, vertelt Michael Siebers.

Ook de Belgische minister van Binnenlandse Zaken, Pieter De Crem, heeft aangegeven dat gesprekken over het openen van de grenzen snel zullen plaatsvinden. Dit betekent dat het eventueel mogelijk wordt om vanuit België weer te reizen naar de buurlanden: Duitsland, Frankrijk en Nederland. Maar dat punt is nu nog niet bereikt. De grensstreek in het noorden van Frankrijk is namelijk één van de hardst getroffen regio’s in het land. Omgekeerd is er sprake van hetzelfde probleem. Aangezien België hoge coronacijfers heeft, staan de Fransen ook niet te springen om Belgen toe te laten. Daarnaast moet dit nog op Europees niveau worden overlegd en moet de expertgroep, de GEES, ook nog een advies geven. “Als de grenzen opengaan, wordt het niet uitgesloten dat er voorwaarden worden opgelegd”, aldus De Crem in ‘De Ochtend op Radio 1’.

Luchtvaart

In een artikel in het Belgisch dagblad De Morgen vertelt professor transporteconomie, Eddy Van de Voorde, dat dit de ergste crisis ooit is voor de luchtvaartsector. Na de aanslagen van 11 september 2001 in New York en de aanslagen van 22 maart 2016 in Brussel en Zaventem, kon al snel worden ingeschat hoelang de wederopbouw zou duren. Van de Voorde geeft aan dat het nu lastig is in te schatten hoelang herstel gaat duren. Hij verwacht dat de luchtvaart in zijn totaliteit zal veranderen. Volgens de International Air Transport Association (IATA), is de vraag naar vliegtickets met 82 procent gedaald. In het tweede kwartaal van 2020, zijn er al 4,5 miljoen vluchten gecanceld en hebben luchtvaartmaatschappijen zo’n 55 procent van hun inkomsten verloren sinds januari. Volgens het artikel propageert IATA daarom met het dragen van mondkapjes voor zowel personeel als passagiers. “We moeten een oplossing vinden die passagiers vertrouwen geeft om weer te gaan vliegen en die de kosten betaalbaar houdt”, zegt IATA-directeur Alexandre de Juniac.

Reisindustrie

Touroperator TUI, bereidt zich langzaamaan voor om passagiers weer te laten vliegen voor een vakantie in juli. Hiervoor zijn een groot aantal nieuwe veiligheidsmaatregelen opgesteld om de verspreiding van het virus tegen te gaan. “Vakanties in het buitenland zullen opnieuw moeten worden uitgevonden, met een verbod op hotelbuffetten, nachtclubs en schoonheidsbehandelingen, om ervoor te zorgen dat bezoekers deze zomer weer op vakantie kunnen”, vertelt Sandra Ishmael. Ook de openingstijden van zwembaden zouden worden beperkt en slechts een aantal mensen kunnen tegelijk worden binnengelaten. TUI geeft aan dat ze van bezoekers verwachten dat zij afstand van elkaar houden en dat er meer handreinigers en andere reinigingspunten zullen zijn. Er zal maar een maximaal aantal bezoekers in gemeenschappelijke ruimten samen mogen komen en er zou gebruik kunnen worden gemaakt van een reserveringssysteem voor restaurants. Groepssporten op locatie, zoals voetbal en volleybal zullen worden vervangen door sportactiviteiten zoals tennis, waarbij anderhalve meter afstand kan worden aangehouden. Daarnaast zal er sprake zijn van temperatuurcontroles op luchthavens, gezichtsmaskers aan boord, minder drukke vluchten en meer transferbussen. “In TUI-hotels op Mallorca hebben er al testruns plaatsgevonden van de nieuwe coronamaatregelen”, laat de directeur van TUI, Fritz Joussen, weten.

Afgelopen week stuurden leden van de Amerikaanse brancheorganisatie van touroperators (USTOA), brieven aan functionarissen om het belang van het openstellen van het land voor binnenlandse- en internationale reizen en het herstel van het vertrouwen van de consument aan te kaarten. Volgens enkele touroperators blijft het verlangen om te reizen sterk aanwezig.  “Sommige touroperators verwachten dat er in 2020 niet meer internationaal gereisd wordt, maar denken wel dat binnenlandse reserveringen later dit jaar zullen toenemen. Boekingen naar Europa kunnen wat achterblijven, maar het lijkt dat er nog steeds vraag is naar iconische plaatsen en populaire bestemmingen zoals Italië”, aldus Antonia Koedijk. Van het totale aantal reserveringen voor strandvakanties ziet zo’n 35 procent het als veilig tot zeer veilig. Zij vinden het belangrijk dat richtlijnen en protocollen duidelijk worden gecommuniceerd door DMO’s en hun partners.

De Fransen mogen inmiddels hun vakantie boeken voor juli en augustus. Voorheen werd aangegeven dat dit riskant zou zijn. Een vakantie in eigen land wordt sterk aangeraden. Eerder liet de Franse overheid al weten dat de EU-grenzen tot 15 juni gesloten blijven. Het toerisme in Frankrijk is met twee miljoen banen goed voor zo’n 8 procent van het BNP. “De Franse regering heeft daarom een herstelplan opgezet, waarin 18 miljard euro uit de staatskas apart wordt gezet om het toerisme in Frankrijk te redden," aldus Roger. Momenteel kan er in Frankrijk alleen gereisd worden binnen een straal van 100 kilometer. Afhankelijk van de medische ontwikkelingen, zal deze afstand later worden verruimd. Rond 21 juni zou een aantal toeristische plekken weer open moeten zijn voor binnenlandse toeristen.

“In Zuid-Europa is een concurrentieslag begonnen om toeristen deze zomer binnen te halen. Maar de spelregels liggen nog niet vast”, luidt een artikel in het Belgisch Dagblad De Standaard. “Nu is iedereen elkaar aan het opjagen, en laat men de belangrijke veiligheidsmaatregelen heel snel los”, zegt Peter De Wilde, voorzitter van de European Travel Commission en CEO van Toerisme Vlaanderen in het blad. Hij geeft aan dat in België gezondheid voorop staat en dat zij geen stappen zullen overslaan. Daarnaast vindt hij het belangrijk deze ‘unieke kans’ te grijpen om de schadelijke aspecten van het overtoerisme en consumentisme van voor de crisis bij te sturen, om herhaling van deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Bekijk meer over dit onderwerp