Data & Development Lab lanceert Dagbezoek toolkit - NBTC Holland Marketing
Kennis & data

Data & Development Lab lanceert Dagbezoek toolkit

Voor het in kaart brengen van dagbezoek bestaan er verschillende methoden, maar welke informatie levert elke methode nu precies op? Welke methode gebruik je in welke situatie en wat zijn de voor- en nadelen? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen, lanceert het Data & Development Lab de Dagbezoek toolkit.

Dagbezoek toolkit

“Voor veel Nederlandse steden, regio's en attracties zijn dagbezoekers een belangrijke, of zelfs de belangrijkste, categorie bezoekers”, vertelt Jeroen Klijs, lector aan de Breda University of Applied Sciences. Volgens Jeroen Klijs geven dagbezoekers een aanzienlijke hoeveelheid geld uit aan bijvoorbeeld vervoer, winkels, restaurants en attracties. Zij kunnen specifieke eisen stellen en hun motieven en beslissingen kunnen aanzienlijk verschillen met die van verblijfsbezoekers.

Helaas is de hoeveelheid informatie die beschikbaar is over dagbezoekers beperkt. Het is moeilijk een duidelijk beeld te krijgen van hun aantallen, gedrag en uitgaven. “Dit is de reden dat we de Dagbezoek toolkit hebben ontwikkeld. Met de toolkit krijgen we zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen. Daarnaast worden er met deze toolkit methoden geïdentificeerd om verder te onderzoeken en mee te experimenteren”, vertelt Marieke Politiek, manager Intell & Insights bij NBTC.

Customer journey toolkit

Binnen het Data Development Lab voeren we projecten uit gericht op nieuwe data en inzichten, onderzoeksmethoden en ontwikkelstrategieën. Naast de Dagbezoek toolkit lanceerde het Data Development Lab onlangs de customer journey toolkit. Deze toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points (zoals de contactmomenten tijdens het zoek- en boekgedrag) van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.

Bekijk de Dagbezoek toolkit.

Bekijk meer over dit onderwerp