Google geeft inzicht in bezoek aan winkels, recreatieplekken en parken in tijden van corona - NBTC Holland Marketing
Coronavirus

Google geeft inzicht in bezoek aan winkels, recreatieplekken en parken in tijden van corona

Nederlanders brengen fors minder tijd door in winkels en op recreatieplekken in tijden van corona. Ze bezoeken juist meer parken, blijkt uit recent onderzoek van Google. Via de locatievoorzieningen in Google Maps kan het bedrijf traceren hoe mensen zich bewegen door het land. Google heeft onderzocht in hoeverre mensen in deze tijd nog winkels, recreatieplekken en parken bezoeken.

Nederlandse parken worden veel bezocht

Google heeft de actuele bezoekersaantallen vergeleken met de aantallen tussen 3 januari en 6 februari. Op zaterdag 11 april is te zien dat bezoek aan winkels en recreatieplekken met 46 procent is gedaald. Parken worden juist meer bezocht (+33 procent). Opvallend is dat Limburg de grootste daling laat zien in bezoekersaantallen in winkels en recreatieplekken (-54 procent). Andere provincies zoals Noord-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Groningen dalen ook sterker dan gemiddeld.

Bezoekersaantallen Nederland versus andere landen

Hoe zien de bezoekersaantallen in Nederland eruit in vergelijking met landen waar totale lockdowns gelden zoals Spanje, Frankrijk en Italië? Waar het aantal bezoekers aan winkels en recreatieplekken in Nederland met 46 procent is gedaald, worden winkels en recreatieplekken in Spanje bijna helemaal niet meer bezocht (-92 procent). Ook in Frankrijk en Italië worden deze plekken weinig bezocht (-86 procent).

Hoewel de Nederlandse parken momenteel druk worden bezocht, laten andere landen een afname in parkbezoek zien. Dit heeft onder andere te maken met strengere lockdown maatregelen. Opvallend is dat het parkbezoek in België met 20 procent is gedaald, terwijl daar geen totale lockdown is.

Meer informatie? Bekijk het Community Mobility Report van Google.
Bron: Google (2020, April 11) – COVID-19 Community Mobility Report

Bekijk meer over dit onderwerp