Achter de schermen bij het marketingteam - NBTC Holland Marketing
Coronavirus

Achter de schermen bij het marketingteam

Hoe houden we contact met (inter)nationale pers en content creators in tijden van corona?

Ondanks dat alle pers- en influencerreizen zijn opgeschort en reizen naar Nederland sterk wordt afgeraden, is het toch belangrijk om in deze tijden contact te onderhouden met de pers en influencers. Hoe inspireren we hen met content over Nederland totdat alles weer open gaat? Onze PR-managers vertellen hoe zij hun lokale perscontacten onderhouden en inspireren.

Natalie Poloczek, PR-manager in Duitsland, merkt dat haar vaste mediacontacten graag niet corona-gerelateerde ideeën willen ontvangen. Ze vertelt dat een aantal journalisten toch naar Nederland wil komen voor een persbezoek. Aangezien dit momenteel niet mogelijk is, biedt zij virtuele persbezoeken aan. Samen met partners bepaalt ze de insteek en organiseren ze interviews via een video call.

Ook Simone Sagi, PR-manager in het Verenigd Koninkrijk, onderhoudt op vaste momenten het contact met haar Britse mediarelaties. Zij heeft het initiatief genomen om de Britse pers een ‘stay home pakket’ te bezorgen nadat ze een persevent in Londen moest verzetten. In Frankrijk en de Verenigde Staten gaan we mediarelaties komende weken ook verblijden met passende content en een leuke attentie of ‘stay home pakket’. In Vlaanderen heeft een aantal media de toeristische secties opgeschort, aangezien er nu en de rest van de zomer niet naar het buitenland gereisd kan worden vanuit België. Om de mediacontacten toch te inspireren met content over Nederland, stuurt Esther Rijke, PR-manager in België, iedere twee weken een nieuwsbrief uit met weetjes over typisch Nederlandse onderwerpen.

Via social media bieden we ook inspirerende content over Nederland aan. Nu bezoek aan Nederland niet mogelijk is, wordt sinds half maart onder de hashtag #VisitNetherlandsFrom🏡 inspiratie geboden via de eigen digitale kanalen zoals Instagram, Facebook en Holland.com. Vanuit het hele land worden initiatieven gedeeld die je vanuit huis kunt doen, zoals livestreams van concerten en virtuele rondleidingen in Nederlandse musea.

Wat ons verder afgelopen week ter ore kwam, is dat Lonely Planet haar tijdschrift en nieuwe 'inspirerende' reistitels in de nabije toekomst voorlopig niet meer gaat publiceren. De reisgidsen worden nog wel gepubliceerd.

We are not waiting, we are creating!

Het creëren van relevante content is op dit moment een uitdaging voor elke marketeer. En vooral voor DMO's. Hoe promoot je een land dat je niet kunt bezoeken? De meeste DMO's gaan voor de optie 'droom van betere tijden'. Toch zijn er ook andere verhalen die je als land kunt vertellen. Zo laten we komende weken in vijf verschillende video’s zien hoe veerkrachtig en inventief de Nederlandse ondernemers zijn tijdens deze crisis. Vijf inspirerende ondernemers vertellen hoe hun dagelijkse bezigheden zijn veranderd en welke kansen zij zien in deze tijd. De eerste twee video’s staan inmiddels live. Geniet, steun en deel!

- Bekijk de ‘Man met Bril Koffie
- Bekijk de ‘Bloemmarie

Wat gebeurt er in deze tijd op Holland.com?

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Europa is het aantal bezoekers op Holland.com sterk afgenomen. In de afgelopen week was er sprake van 67 procent minder verkeer ten opzichte van vorig jaar. Sinds 27 februari worden de Engels-, Frans-, Duits- en Nederlandstalige bezoekers op Holland.com gevraagd naar de invloed van het coronavirus op hun plannen om Nederland te bezoeken. Sinds half maart is te zien dat het sentiment flink is verschoven. Tussen de 50 en 60 procent van de bezoekers geeft aan dat het virus een redelijke tot zeer grote invloed heeft op hun reisplannen.

Per 3 april 2020 hebben we twee nieuwe vragen toegevoegd aan de poll. Elke vraag wordt onder een apart segment uitgeserveerd. Enerzijds worden bezoekers gevraagd of zij van plan zijn binnenkort een reis naar Nederland te ondernemen, waarbij 47 procent aangeeft op korte termijn (nu – september) weer te willen gaan reizen. Daarnaast vragen we bezoekers naar hun motivatie om Holland.com te bezoeken. Ruim 25 procent geeft aan op zoek te zijn naar actuele reisinformatie als gevolg van het coronavirus. Dit zien we ook terug in de bezoekerscijfers. Het hiervoor bestemde artikel is in de afgelopen maand ruim 28.000 keer bezocht. 

Bekijk meer over dit onderwerp