Unieke samenwerking rond themajaar Van Gogh

147 keer bekeken

Unieke samenwerking rond themajaar Van Gogh

Lees verder

Bijna 125 jaar geleden stierf Vincent van Gogh. Als eerbetoon aan deze beroemde schilder vinden in 2015 allerlei activiteiten plaats. Het centrale thema hierbij is ‘125 jaar inspiratie’. Een mooie aanleiding om Van Gogh internationaal nog beter op de kaart te zetten. NBTC Holland Marketing nam samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) en Van Gogh Brabant het initiatief tot een unieke alliantie.

Spreiden van bezoekers met Van Gogh

“Van Gogh is wereldwijd een ijzersterk merk”, vertelt Max Schreuder van NBTC. “Dit themajaar biedt dan ook veel aanknopingspunten voor de internationale promotie van Nederland. Met een uitgebreide, internationale marketingcampagne zetten we Van Gogh nog beter op de kaart. Het uiteindelijke doel is meer buitenlandse toeristen naar Nederland trekken.” In de promotie staan naast het Van Gogh Museum in Amsterdam expliciet twee andere Nederlandse regio’s centraal. “Brabant en Gelderland zijn uitermate interessant voor Van Gogh-liefhebbers. We willen mensen verleiden om ook deze plekken te ontdekken. Daarmee sluit het naadloos op de Holland Branding & Marketing Strategie, waarin het spreiden van bezoekers een belangrijk aandachtspunt is.”

Eerste stap naar duurzame samenwerking

“De internationale marketing- en PR-machine draait al op volle toeren”, vertelt Jurriaan de Mol, directeur van RBT KAN. “Onze gezamenlijke campagne richt zich op bedrijven in de toeristische sector zoals touroperators, maar ook op consumenten en de pers. Bij dit alles is het internationale netwerk van NBTC een grote meerwaarde. Zij hebben ook in het buitenland de juiste mensen op de juiste plek en weten precies wat ze moeten doen om het meeste rendement uit de marketinginvestering te halen. Het is mooi dat het erfgoed van Van Gogh goed in kaart wordt gebracht. Dat er een soort Van Gogh-route ontstaat tussen alle plekken die belangrijk waren in zijn leven en voor zijn werk. Ook in Europees verband wordt hieraan gewerkt. Wat mij betreft doen we dit niet alleen voor het themajaar, maar is dit een eerste stap naar duurzame en permanente samenwerking.”

Draagvlak versterken

Frank van den Eijnden, directeur van Van Gogh Brabant en voorzitter van Van Gogh Europe onderstreept de wens van De Mol om duurzaam samen te werken op Europees niveau volledig.  Daarnaast is ook hij enthousiast over de alliantie. “We streven hetzelfde doel na: het Van Gogh erfgoed duurzaam versterken. Hiervoor is draagvlak nodig, dus ook dat moeten we in stand houden en verstevigen. In Brabant hebben we vijf locaties die interessant zijn voor wie meer wil weten over Van Gogh. Het Vincent van GoghHuis in Zundert bijvoorbeeld, op de plek waar hij geboren is. Als er meer toeristen naar onze locaties komen, is dit goed voor de lokale economie en zal het draagvlak voor het in stand houden van culturele voorzieningen groeien.”

Resultaten worden zichtbaar

NBTC zet de komende jaren  in op het spreiden van bezoekers. Van den Eijnden is ervan overtuigd dat deze strategie kan werken. “Brabant ligt perfect. Wie vanuit Amsterdam naar het zuiden reist komt door Brabant. Wie andersom vanuit de richting Antwerpen ons land binnenkomt, schampt de geboorteplek van Van Gogh. Met de juiste marketing en informatie lukt het om mensen hier te laten stoppen. De eerste resultaten van onze inspanningen worden nu al zichtbaar. Aan de boekingskant zien we bijvoorbeeld dat Van Gogh Village Nuenen voor april en mei al volgeboekt is. Men moet daar alle zeilen bijzetten, extra gidsen en audiotours regelen en zelfs de sanitaire voorzieningen uitbreiden!”