Maak kennis met Ding Yi en Zhang Xiang

705 keer bekeken

18 mei 2016

Maak kennis met Ding Yi en Zhang Xiang

Bij NBTC werken we met een praktisch hulpmiddel om doelgroepen centraal te stellen: de zogenaamde persona’s. Naast de vijf bestaande persona’s introduceren we twee Chinese persona’s. Maak kennis met Ding Yi en Zhang Xiang. Motivaction deed onderzoek in de Chinese regio’s Beging, Shanghai, Guangzhou, Hangzhou, Xiamen en Chengdu. Om de Chinezen in doelgroepsegmenten te verdelen, gebruikt Motivaction het Glocalities-model. Daarin worden psychologische aspecten meegenomen: staat iemand open voor veranderingen of hecht iemand waarde aan tradities? Maar ook sociologische aspecten komen aan bod: is iemand vooral gehoorzaam en gericht op controle of gericht op vrijheid en individuele keuzes? Belangrijkste doelgroepen voor Nederland We kunnen de Chinezen onderverdelen in vijf segmenten: socializers (1%), conservatives (13%), achievers (44%), creatives (14%) en challengers (28%). Op basis van de karakteristieken en interesses zijn de achievers en de creatives voor Nederland de belangrijkste doelgroepen. Om deze doelgroepen tastbaar, concreet en persoonlijk te maken, hebben we twee persona’s uitwerkt: Ding Yi (creatives) en Zhang Xiang (achievers).

Lees verder

Bij NBTC werken we met een praktisch hulpmiddel om doelgroepen centraal te stellen: de zogenaamde persona’s. Naast de vijf bestaande persona’s  introduceren we twee Chinese persona’s. Maak kennis met Ding Yi en Zhang Xiang.

Chinese personas segmentation model

Motivaction deed onderzoek in de Chinese regio’s Beging, Shanghai, Guangzhou, Hangzhou, Xiamen en Chengdu. Om de Chinezen in doelgroepsegmenten te verdelen, gebruikt Motivaction het Glocalities-model. Daarin worden psychologische aspecten meegenomen: staat iemand open voor veranderingen of hecht iemand waarde aan tradities? Maar ook sociologische aspecten komen aan bod: is iemand vooral gehoorzaam en gericht op controle of gericht op vrijheid en individuele keuzes?

Belangrijkste doelgroepen voor Nederland

We kunnen de Chinezen uit deze zes regio’s die de intentie hebben om Europa te bezoeken onderverdelen in vijf segmenten: socializers (1%), conservatives (13%), achievers (44%), creatives (14%) en challengers (28%). Op basis van de karakteristieken en interesses zijn de achievers en de creatives voor Nederland de belangrijkste doelgroepen. Om deze doelgroepen tastbaar, concreet en persoonlijk te maken, hebben we twee persona’s uitwerkt: Ding Yi (creatives) en Zhang Xiang (achievers).

Ding Yi: open minded met interesse in kunst en cultuur

Hij is 32, woont bij zijn ouders, maar brengt veel tijd met vrienden door. Heeft een goede baan als webdesigner bij een bedrijf dat voor gezonde voeding staat. Ding Yi  is actief en sportief. Eerlijke, handgemaakte producten die er wel trendy uitzien hebben zijn voorkeur. Om zich voor te bereiden op een reis gebruikt hij vooral het internet. Hij reist graag individueel in mei of september en verblijft meestal in drie- of viersterrenhotels. Verborgen schatten ontdekken en nieuwe mensen ontmoeten is belangrijk. Bekijk het factsheet van Ding Yi om zijn ideale vakantie in Nederland te ontdekken.

Zhang Xiang: doelgericht en dol op souvenirs

Hij is 38, getrouwd en heeft een zoontje. Zijn werk als manager bij een groot bedrijf is belangrijk voor hem. Overwerken is geen probleem. In zijn vrije tijd studeert hij. Hij heeft interesse in antiek en ziet diamanten als een goede investering. Aan familie hecht Zhang Xiang veel waarde. Hij neemt zijn ouders mee op reis en plant alles van tevoren. Hij wil alle bezienswaardigheden zien, koopt veel souvenirs en laat zich graag entertainen en in de watten leggen. Georganiseerde reizen hebben zijn voorkeur. Bekijk het factsheet van Zhang Xiang om zijn favoriete reisperiode en accommodaties te ontdekken.